Ezt nézd! – Fotók és letörölt művek
Bár múlt héten volt a fényképezés világnapja, mégis inkább most ajánlunk több, fotográfiához köthető kiállítást: a Capa Központ záró macskás-fotós kiállítását, a Kaposvári Egyetem mesterszakos fotográfusainak tárlatát és a Trapéz Galéria hatalmi-megfigyelési kérdéskör dilemmáját taglaló solo show-ját. Ráadásként pedig a Kassák Múzeum héten záró Mattis Teutsch-kiállításához kapcsolódó szimpóziumot és kerekasztal-beszélgetést ajánljuk.
Szerdán 18:00-kor Mucsi Emese kurátor tart záró tárlatvezetést a MIAU! című csoportos kiállításon a Capa Központ 8F Galériájában. A tárlaton a világ folyamatosan bővülő cicáskép-archívumából egy apró egység látható: kilenc kortárs magyar alkotó (fotóriporter, fotográfus, képzőművész) fotói és a hozzájuk tartozó személyes kis történetek macska-ember, ember-ember viszonyokról, képelméleti összefüggésekről, szociológiai megfigyelésekről, babonákról, mániákról, szemekről, bajuszokról.
Csütörtökön 18:00-kor kezdődik a Mattis Teutsch letörölt művei című szimpózium és kerekasztal-beszélgetés a Kassák Múzeumban. Az este Miklós Szilárd képzőművész és Pacsika Márton múzeumi szakember bevezető előadásával indul, majd ezt követően kezdetét veszi a Mattis Teutsch kései művészetét tárgyaló kerekasztal-beszélgetés, amin Miklós Szilárd kurátor, Jurecskó László és Kishonthy Zsolt, a MissionArt Galéria tulajdonosai, Pacsika Márton, Rechnitzer János műgyűjtő és Seres László restaurátor vesznek részt, a moderátor pedig Topor Tünde, az Artmagazin főszerkesztője lesz. A program ingyenes, de regisztrációhoz kötött, amit a [email protected] e-mail címen lehet megtenni.
Pénteken 18:00-kor startol a Beszélőviszony című csoportos kiállítás a K.A.S. Galériában. A tárlat a kaposvári Rippl-Rónai Művészeti Kar fiatal mesterszakának tavalyi és idei végzős hallgatói – A. Fehér Vera, Balogh Viktória, Eiter Tamás, Körmendi Gábor, Nyíri Barbara, Steidl Zsófia és Vadászi Zoltán – munkáinak és eredményeinek egyfajta szintézise. A szakon oktatók hitvallása, hogy a fotográfia a környezetünk változásainak egyik legérzékenyebb szenzora: olyan médium, ami a legösszetettebb módon reflektál a körülöttünk lévő változásokra technikai, technológiai, kulturális, szociális, gyűjtői és alkotói szempontok alapján.
Biró Dávid Do You Accept Cookies? című kiállítása egy rendkívül aktuális kérdéskört jár körül, amely napjaink digitális forradalmában egyre sürgetőbb és problémásabb területet érint, mégpedig az arcfelismerő szoftverek által okozott fenyegetettséget, vagyis a személyiségi jogok csorbulását, az egyén szabadságának, privát terének beszűkülését. Biró úgy operál a fotográfia médiumával, mint egy képzőművész, ezért nem is érdemes beskatulyázni egyetlen művészeti ágba sem – legújabb munkái is ezt bizonyítják. A Trapéz Galériában látható alkotásokkal elsődleges és legszembeötlőbb célja, hogy megtudja, hogyan csaphatók be az arcfelismerő szoftverek: miként állítható össze egy arc mindössze arra utaló, hasonlító komponensekből, és milyen fokú torzulás, módosítás kell ahhoz, hogy megtörje a szoftver által előidézett „terrort”, a felismerést. Papírból épített, totemszerű alakzat, kollázstechnikával épített arc, színes, egyszerű formákkal tarkított szoborfej vagy az arcot alkotó részek széthullott darabjai a képeken – ezek mind arcokat rejthetnek, a kérdés pedig nemcsak az, hogy miként dekódolja ezeket a zsebünkben rejlő okostelefon, hanem a megfigyelés etikusságának, létjogosultságának dilemmája is terítékre kerül.