Ezt nézd! – Párizs–Köln–Berlin
Ezen a héten a festészet kerül előtérbe: három olyan alkotó egyéni kiállítását ajánljuk, akiknek különféle időszakokban és országokban készült alkotásait mutatják be. A Kisteremben a Franciaországban élő és alkotó Anna Mark 70-es és 2000-es évek közötti munkái láthatók, az acb Galériában a mindezidáig ismeretlen, egy kölni pincében megbújó, 80-as években született Tót Endre-festmények debütálnak, míg a Liget Galériában egy fiatalabb generáció, a Berlinben tanuló Kiss Fruzsina első magyarországi önálló kiállítása tekinthető meg.
Szeptember 10-ig látható Anna Mark Minden helyekről című kiállítása a Kisterem két termében. A Párizsban élő Anna Mark a második világháború után induló, Franciaországban kiteljesedő magyar festőgeneráció tagja. Ma is aktívan jelen van a francia képzőművészeti életben, rendszeresen szerepel egyéni és csoportos kiállításokon, képei bekerültek a nemzetközi közgyűjteményekbe. Az egyik teremben az 1980 és 2000 között készült monokróm reliefeken konstruktivitás és lírai absztrakció ötvöződik, a művész ezeken építészeti elemek felvillantásával külső tereket, épületeket idéz meg. A reliefekre sokszor papíron születő ötletek átiratai kerülnek, ezt mutatja be a reliefek mellett látható néhány tollrajz. A másik teremben bemutatott, 1970 körül készült olaj-papír munkák bensőséges hangon, erős árnyalatokkal – vörös, fekete és rózsaszín – reflektálnak a ház ősképére, az emberlakta környezet belső tereire.
Július 29-ig tekinthető meg Tót Endre Warum male ich? című kiállítása az acb Galériában. A kiállításon az alkotó a mindezidáig ismeretlen, a nyolcvanas évek vad festészetének hatását magán viselő sorozatából mutat be művészettörténeti különlegességnek számító válogatást. Tót 1982 és 1985 között teljes titokban készült festményei – amelyekhez egyetlen kétoldalas festmény tanúsága szerint még 1986-ban is készített kapcsolódó alkotást – majdnem negyven éven át feküdtek összetekerve a művész kölni pincéjében. A százhárom ̶ egy vászonkép kivételével papírra, sőt, gyakran annak mindkét oldalára készült ̶ festmény és a velük körülbelül egy időben született több száz rajz, pecsétmunka 2021-ben került Budapestre. Bemutatásuk a hetvenes években a nemzetközi konceptuális művészet elismert alkotójává vált Tót életművét, pályáját, kreatív szellemiségét új optikába helyezi.
Már csak a héten, július 8-ig látogatható Kiss Fruzsina Puha de durva című solo show-ja a Liget Galériában. Ez a 2018 óta a Kunsthochschule Berlin Weisensee festő szakán tanuló Kiss Fruzsina első magyarországi önálló kiállítása. Az alkotó friss és lendületes gesztusokkal operáló festészete hidat képez az absztrakció és a figuralitás között. Meggyőző nagy méretű vásznai új színt hoznak és egy nagyon hiányzó költői, női hangot szólaltatnak meg a fiatal magyar festészetben. Az alkotó képi világa sokszor kalligrafikus alapból indul ki, számos művén fontos szerepet játszanak kézírásos feljegyzései: vásznain ötvözi az automatikus írás felszabadító hatását, a gesztusfestészet komplementer színekre épülő képszervezési logikájával. Képein további rétegeket képeznek absztraktba hajló mintái, amiket térbeli kiterjedésű jelek, szimbólumok is megtörnek. Kiss művészete kortársaihoz hasonlóan sokat merít a kortárs divatból és zenéből, fő inspirációja mégis saját ösztönös festői logikája, ami számos festészeti rétegét képes kompromisszummentesen egymásba olvasztani.