ANZIX: Amerikaiak Párizsban

Fáy Miklós

129 fay anzix2
Cindy Sherman: Untitled Film Still #32 (Cím nélküli film still #32), 1979, zselatinos ezüst nyomat, 20,2 × 25,4 cm, © Cindy Sherman


Nem tudom, van-e valami kereskedői, pénzemberi perverzitás abban, hogy François Pinault mindig a kereskedelem templomait vásárolja meg abból a célból, hogy művészeti templomokat hozzon belőlük létre. Van-e üzenet, hogy szép dolog a pénz, de nem oly szép, mint az art? Vagy épp ellenkezőleg: hová lennétek a gyönyörű lelketekkel, ha nem jönne valaki, aki kinyitja hozzá a pénztárcáját? A ti nagy lelketek mind elfér az én nagy zsebemben. Monsieur Pinault mindenesetre a velencei Dogana után a párizsi Börze épületét is megvásárolta, felújíttatta, telepakolta műtárgyakkal. Lehet persze tiltakozni, ha mindenki oda igyekszik, ha mindenki a helyét biztosítja az interneten, akkor én nem. De aki nemet mond, az is igent mond, az is Pinault kottájából játszik. Nagy dérrel és dúrral nem nézem meg Michel Journiacot vagy Cindy Shermant. Akkor már nem egyszerűbb dér és dúr nélkül megnézni őket?

129 fay anzix3

Michel Journiac: 24 heures de la vie d'une femme ordinaire (24 óra egy hétköznapi nő életéből), 1974, 24 vintage ezüst nyomat, mindegyik 24 × 18,3 cm, © Michel Journiac / ADAGP, Paris 2020


Journiac / Wilson / Levine / Sherman / Prince / Lawler, Bourse de Commerce, Pinault Collection, Párizs, 2021. december 31-ig

full_005369.jpg
PETI KÉRDEZI, HOGY A MAXCITYBE MENTÉL-E KI?

Nemrég, Velencéből hazajövet különböző videókkal és szelfikkel árasztottam el a Facebookomat: az egyiken acélkék luficápát eregetek büszkén, a másikon aranysárga vitorláshal süllyed mögém mint kis zeppelin, miközben egy önjáró gépzongorán Liszt Ferenc Szürke felhők című darabja játszódik.

full_000967.jpg
Kortárs a kirakatban - Luxusmárkák és a kortás művészeti csodafegyver

A nagy nemzetközi divatcégek és a kortárs művészek léptennyomon keresztezik egymás útját. A Louis Vuitton-székház tetején kísérleti kiállítások zajlanak, egy divatmogul aukciósházat vásárol, a Cartier graffitiseket hív meg. Minek köszönhető ez a nagy egymásra találás? Szimpla üzlet, brandépítés vagy a cégvezérek gyűjtői ambíciói állnak az új trendek mögött?

IMG_6806.jpg
Tavasszal megnyílt Párizs legújabb magánmúzeuma, mi pedig megnéztük, milyen lett

A Párizsban nemrég megnyílt új kortárs kiállítóhely, a Bourse de Commerce egy eleinte a gabonafélék és egyéb áruk kereskedelmének koordinálására használt, majd árutőzsdeként funkcionáló historikus épület Tadao Ando által vezetett átalakításával született meg és a Velencében két intézményt is működtető François Pinault elmúlt negyven év alatt felépített kortárs művészeti gyűjteményébe kínál betekintést.