ANZIX: Egy antimodern nő azonosítása
Gae Aulenti (1927–2012) egyike volt azon kevés nőknek, akik építészettel és dizájnnal foglalkoztak a háború utáni Olaszországban. Legismertebb munkája a párizsi Musée d'Orsay belsőépítészeti kialakítása volt, de mellette számos állami és magánvállalatnak tervezett tereket (Fiat, Olivetti), díszleteket (La Scala, a milánói operaház), vagy bútorokat (Knoll, Zanotta, Kartell) és lámpákat (Artemide, Stilnovo, Martinelli Luce).
A Trieszthez közeli Palazzolo dello Stella városában született tervező hamar rájött, hogy építész akar lenni, és ez egyfajta lázadás is volt, hiszen szülei „tisztes háziasszonyi” jövőt szántak neki. Miután 1954-ben átvette diplomáját a milánói Műszaki Főiskolán (a 20 fős osztályban csupán két nő volt), csatlakozott a Casabella magazinhoz és a Neo-Liberty építészeti mozgalomhoz, ami modernizmusellenes törekvés volt az 50-es évek Olaszországában. Hírnevét az írógépgyártó Olivetti cég párizsi (1966–67) és Buenos Aires-i (1968) bemutatótermeiben végzett munkájával vívta ki. A párizsi üzletnél elsősorban laminált műanyagot és rozsdamentes acélt használt, hogy hangsúlyozza a kiállított termékek korszerűségét. A bemutatóteremben megjelentek Pipistrello (1965) lámpái is – ezek valósággal védjegyének számítanak –, a mai napig gyártja ezeket a Martinelli Luce. Határozott nő volt, akinek munkásságában lágy, könnyed, gömbölyded formák találkoztak a mérnöki precizitással, letisztultsággal. Szüksége is volt a határozottságra, hogy meghódíthasson egy férfiak uralta szakmát. „Mindig a saját fejem után mentem, amiből elég sok mindent tanulhattam. A női építészek gyakran lebecsülik, kisebbnek tartják magukat férfi pályatársaiknál, de megbénít, ha ezt elhisszük. A legfontosabb, hogy soha ne okozzunk magunknak ilyen problémát.”
Gae Aulenti: Ein kreatives Universum, Vitra Design Museum, Weil am Rhein, 2021. április 18-ig