Plakátok a padlásról

Emil Pirchan hagyatéka

Szilágyi Róza Tekla

Néhány évvel ezelőtt egy zürichi padlásról, egy rakat régi dobozból került elő az építész, belsőépítész, alkalmazott művész, plakátművész, díszlettervező, illusztrátor, festő és író Emil Pirchan hagyatéka – az évtizedek óta rejtőző anyag több területen is elismert és sikeres művész életművét tárta a megtalálók elé.

 127 roza0

Emil Pirchan: Tánc, 1922 körül. © Sammlung Steffan/Pabst, Zürich, fotó: Sammlung Steffan/Pabst © Nachlass Emil Pirchan / HUNGART © 2021

Pirchan unokája, Beat Steffan lelkesen belevágott a vázlatfüzetek, grafikák, látványtervek és személyes tárgyakból álló hagyaték gondozásába, és hamar kiderült: Pirchan munkásságából a bécsi Theatermuseum, a müncheni Poster Museum és az esseni Museum Folkwang gyűjteményében is találhatók remekművek. Egy kutatói csoport két év alatt dolgozta fel az életmű jelentős részét, hogy 2019-ben az esseni Museum Folkwangban nyíljon belőle katalógussal kísért nagykiállítás – most pedig hasonló kiállítás látható Bécsben is.

127 roza1

Emil Pirchan: Plakátterv, 1912 © Sammlung Steffan/Pabst, Zürich, fotó: Sammlung Steffan/Pabst, © Nachlass Emil Pirchan / HUNGART © 2021

Pirchan az 1800-as évek végén született Brnóban, tanulmányait Otto Wagner mellett kezdte Bécsben, majd Münchenben alapított saját stúdiót. Igazi 20. századi közép-européerként Bécs és München után Berlinben működött, majd Prágában és Bécsben is tevékeny éveket töltött el. 1908-as Münchenbe költözése után néhány évvel az 1913-ban alapított saját stúdiójában képzést indított az alkalmazott művészetek és díszletek iránt érdeklődőknek – az ígéretes működést azonban a világháború hamar megakasztotta. Pirchan pionírként tevékenykedett több területen is: tudjuk, hogy már 1912-ben színes papírkivágásos munkákkal kísérletezett. Újszerű, lényeget kiemelő látásmódját később színházi munkáiban is kamatoztatni tudta. Pirchan 1918-ban lett a Bayerischen Staatstheater (Bajor Állami Színház) díszlettervező igazgatója – itt született színpadi terveinek világos struktúrája és a tiszta, élénk színek használata kétségtelenül alkalmazott művészeti munkáiban gyökereznek. A padláson talált hagyaték arra enged következtetni, hogy a legváltozatosabb felkéréseknek tett eleget, nem lehetett olyan bonyolult feladat, ami elől megfutamodott volna – dél-amerikai színházépületet is tervezett, de sajnos a projekt sosem ért a megvalósítás fázisába. Pirchan berlini színházi évei alatt – 1918 és 1925 között – végletekig leegyszerűsített színpadi tereiről híresült el. 

127 roza2

127 roza3

127 roza4

Emil Pirchan a stuttgarti Landesgewerbemuseumban 1917­-ben rendezett egyéni kiállítására készült katalógusának borítója, 1917, Sammlung Steffan/Pabst, © Nachlass Emil Pirchan / HUNGART © 2021. Emil Pirchan plakátterve a müncheni Moderne Galerie­ben saját díszleteiből rendezett kiállítása számára, 1912, Theatermuseum, Bécs, © Nachlass Emil Pirchan / HUNGART © 2021.Emil Pirchan szórólapterve a hannoveri J. C. König & Ebhardt nyomdaipari cégnek, München, 1918, Sammlung Steffan/Pabst, © Nachlass Emil Pirchan / HUNGART © 2021

Ekkoriban kezdte el kidolgozni a mai napig is gyakran használt többszintes, lépcsőzetesen építkező színpadot, amelyet azóta Leopold Jessner, a német expresszionista rendező és színházi szakember nyomán Jessner-színpadként is ismerünk – és színházi előadások hiányában manapság sajnos csak a Family Guy főcímdalában láthatunk. Pirchan leghíresebb többszintű színpadát Shakespeare III. Richárdjának 1920-as Jessner-rendezéséhez tervezte – azonban, ahogy telt az idő és egyre nagyobb teret nyert a nemzetiszocializmus, 1936-ban visszaköltözött Csehszlovákiába, Prágába. Ott élt 1957-ben bekövetkezett haláláig. Idejét már leginkább az írásnak szentelte: táncról és a színházi életről publikált cikkeket, sőt az ő nevéhez fűződik az első kiadvány, amely Gustav Klimt munkásságát összegzi.

127 roza5

127 roza6

A. Frankl fotóstúdiója: Emil Pirchan maszkok között berlini stúdiójában, 1923, © Sammlung Steffan/Pabst © Nachlass Emil Pirchan / HUNGART © 2021. Emil Pirchan színpadterve az Othello utolsó jelenetéhez, kollázs, Staatstheater Berlin, 1921, Theatermuseum, Bécs


Emil Pirchan: Visual Revolution (Vizuális forradalom), Leopold Museum, Bécs, 2021. június 7-ig

 

full_005316.png
Zunki Jóska, Kulcsár Márton

Mi köti össze azokat a holland művésztelepen zajló táncesteket, amiken még Mondrian is magyar cigányzenére mulatott, a perzsaszőnyegekkel?

full_004467.jpg
Köszönet a plakátokért!

Részletes bedekkerünk a Nemzeti Galéria új kiállításához: egy grafikus mindennapjai a szocializmusban. Mi a közös a Művelt Nép, Béke és Szabadság, Tavaszi Vásár, IBUSZ vagy A mosatlan gyümölcs betegséget terjeszt című nyomtatványokban? A tervezőjük Gunda Antal, akinek hagyatékát a grafikai kabinetben lehet majd megtekinteni. Cikkünkben róla és a plakátgyűjtés műhelytitkairól olvashatnak.

full_003319.jpg
A dicsőséges magyar plakát

2012-ben Malagában rendezték meg Modern plakát címmel a plakátművészet hőskorát (1898–1938) bemutató nagyszabású tárlatot.(1) A spanyol kurátor 175 plakátot válogatott össze Európából és Amerikából, köztük 20 magyar darabot is. 175-ből 20? Nem rossz arány, ha a magyar művészet más műfajainak külföldi ismertségével vetjük össze ezt az adatot. A húszas-harmincas évek a magyar plakát aranykora, amelyben a műfaj nemzetközi szinten magasra értékelt alkotókat tud felmutatni. Bottlik József egy plakátja 2004-ben hatvankétezer dollárért kelt el, neve mégis ismeretlenül cseng itthon.

full_005929.PNG
Sztálintól Piedonéig

A gyűjtés, bár nem a nagyközönség szeme előtt zajlik és nem látványos, mégis minden múzeumi tevékenység alapja. Egy plakátgyűjteményt művészi szempontból kiemelkedő alkotásokkal gyarapítani nem is olyan egyszerű feladat. Gyakran érzem úgy, hogy versenyt futok az idővel. Ez az utolsó pillanat, amikor még sokan velünk vannak a magyar plakát utolsó nagy virágkorának főszereplői közül. Kovács Vilmossal, aki december végén hunyt el életének 88. évében, az utóbbi két évben lettem nagyon jóban, és a személyes beszélgetések emléke mellett – nagyvonalú ajándéka révén – sikerült újabb szeletet megőrizni az utókornak az említett időszak plakátterméséből.