HETI POP – Cecilia Alemani és a nők aránya, a velenceiek nem adják az Arsenalét, magyar Oscar-jelölt és Geibl Kata Foam sikere
A 2022-es Velencei Képzőművészeti Biennálé központi kiállítása, amely többségében női művészek részvételével valósul meg mondhatni történelmet ír. Az esemény 1895-ös indulása óta minden alkalommal a globális művészeti világ barométere. Mint ilyen esemény, általában valós (vagy ahhoz közelítő) képet ad az éppen előtérbe kerülő művészeti stílusokról, életművekről és irányokról. Az áprilisban startoló idei esemény kurátora Cecilia Alemani a megszokottnál sokkal több női művészt intivált meg a biennálén történő részvételre – ugyanis a biennálé kétszáztizenhárom művészéből csupán huszonegy szereplő férfi. Hogy egy kicsit kontextusba helyezzük ezeket az információkat: a biennálé központi kiállításának történetében még soha nem volt olyan kiadás, amely többségében női művészeket mutatott volna be. Alemani közleményében nem határozottan feminista biennáléként hivatkozik az eseményre. Többször is úgy nyilatkozott, hogy a „fehér férfi mint az értelem embere” egyetemes ideálját és minden dolog mércéjét igyekszik megkérdőjelezni és más kontextusba helyezni kiállításával. Őt magát olyan történelmi narratívák érdeklik igazán, amelyek a „szimbiózis, szolidaritás és testvériség formái” köré épülnek.
Tüntetések zajlottak vasárnap Velencében annak érdekében, hogy a Velencei Biennálé ne kebelezze be örökre az Arsenale egy újabb szeletét – hiszen a helyi egyesületek kifogásolják az egykori hajógyár egy részének a Biennálé történelmi archívumának új helyszínévé alakítását. A hatalmas, 12. századi egykori hajógyárban találhatóak a város híres biennáléja számára fenntartott kiállítóterek. A tüntetők célja az volt, hogy megakadályozzák a negyvennyolc hektáros terület további városi tulajdonú részeinek a biennálé számára történő átadását, miután Brugnaro vezetősége decemberben hivatalosan is beleegyezését adta a felvázolt tervekhez.
Ismét drukkolhatunk magyar Oscar-jelöltnek: Sipos Zsuzsanna a kilencven százalékban Magyarországon, az Origo stúdióban forgott Dűne produkciós dizájn csapatának tagjaként, berendezőként kapott jelölést. A produkció alatt a berendező csapat vezetőjeként dolgozó Sipos Zsuzsannát idén nem csak Oscarra, hanem a brit filmgyártás BAFTA-díjára is jelölték, szintén a produkciós dizájn kategóriában. A 94. Oscar-díj gáláját március 27-én tartják.
A Fotografiemuseum Amsterdam – röviden: Foam – a héten jelentette be annak a húsz feltörekvő fotográfusnak a nevét, akiknek munkái szerepelni fognak a február 24-én megjelenő Foam Magazine #61: Talent című számában és a kapcsolódó tehetségprogramjukban. Az évente megrendezett nemzetközi Foam Talent a kiemelkedő teljesítményt nyújtó 18 és 40 év közötti fotográfusokat szemlézi – ezért külön öröm, hogy Puklus Péter 2013-as, valamint Perlaki Márton 2016-os szereplését követően idén, Geibl Kata személyében ismét van magyar fotográfus a zsűri által kiválasztott tehetségprogram résztvevők között.
Források: artnews.com, theartnewspaper.com, telex.hu, punkt.hu