HETI POP – Georgia O’Keeffe fotói, Budapest az Artnet News oldalán, zárva tartó európai nagymúzeumok
Egy a houstoni Museum of Fine Arts kiállítótereiben nemrég megnyílt kiállítás Georgia O’Keeffe kevésbé ismert fotográfiai munkásságát tematizálja, Georgia O’Keeffe, Photographer címmel. Az amerikai festőről az Artmagazin legfrissebb számában is szó esik, mi a párizsi Pompidou-ban rendezett áttekintő tárlata kapcsán emlékezünk meg róla. Annak ellenére, hogy a festő élete során szoros kapcsolatot ápolt a fotográfiával – az őt körülvevők közül sokan ebben a műfajban alkottak – saját fotográfiai tevékenysége eddig nem lett feldolgozva. A houstoni kiállítás anyagát száz, nagyrészt fekete-fehér fotó alkotja, amelyek mindegyike egy nemrégiben újra felfedezett archívumból származik. Bár fiatal korában csupán alkalmi fényképezőgép-rajongó volt, O'Keeffe 1924-ben házasságot kötött Alfred Stieglitz fotográfussal és galeristával, ezt követően pedig nem csak a fotográfia műfaja körül kialakult közeget, de magát a médiumot is jobban megismerte. Stieglitz több száz portréjának volt modellje, segített a művész nyomatainak elkészítésében, sőt kiállításainak megtervezésében is. Érdekes módon mégis Stieglitz az 1940-es évek közepén bekövetkezett halála után kezdett el ő maga is komolyabban fényképezni. O’Keeffe az amerikai fotós, Todd Webb mellett tanult – kameráját ekkor fordította a festményein is gyakran megjelenő Új-mexikói táj és témák felé.
December 20-án átfogó, a budapesti művészeti közeget bemutató cikk jelent meg az Artnet News oldalán. Az Against All Odds, Budapest’s Art Scene Is Flourishing Amid Rising Autocracy. Meet the Movers and Shakers Leading the Way című írás azt mutatja be, hogy a politikai helyzet és az állami finanszírozások ritkulása és megváltozása ellenére a budapesti művészeti közeg nem szűnt meg létezni – sőt, éppen újraépíti önmagát. Habár a cikk sok pozitív példát – többek között az Everybody Needs Art, az aqb, az OFF Biennále és a Q Contemporary kezdeményezéseit, valamint a nemzetközi színtéren egyre ismertebbé váló kortárs művészek munkásságát – említ, azonban ezek a magánkezdeményezések, annak ellenére, hogy egy városban, párhuzamosan egymással működnek egyelőre nem dolgozhatják le teljes egészében a közintézményi rendszer diszfunkcionalitását és erőforrás-hiányát. Annak ellenére sem, hogy ezek működését és létrejöttét nagyban katalizálták, inspirálták és befolyásolták a hazai közegben felfedezett és betölteni kívánt hiátusok.
Ismét egyre több európai múzeum zárja be kapuit a gyorsan terjedő omikron variáns elleni küzdelem érdekében. A dániai és hollandiai múzeumok nagy része január közepéig már biztosan zárva tart. Emellett a Nagy Britanniában található kulturális intézmények vezetői közül is egyre többen döntenek az ideiglenes bezárás mellett, így a Natural History Museum, a Camden Art Centre, a Welcome Collection és a Foundling Museum sem látogatható jelenleg. A Victoria and Albert Museum, a Tate, a Royal Academy of Arts és a British Museum viszont egyelőre nyitva tartják kapuikat. A dániai és hollandiai múzeumok bezárása mögötti ok az, hogy az országok vezetői reménykednek: január közepéig egyre több állampolgárnak lesz ideje felvenni az ismétlő oltásokat, valamint az egészségügyi rendszernek is több ideje lesz felkészülni a helyzet esetleges súlyosbodására. A korlátozások értelmében a Rijksmuseum, a Stedelijk Museum és a van Gogh Museum sem fogad látogatókat. Dániában a múzeumok mellett a mozik és művészeti galériák is biztosan zárva tartanak egészen január közepéig.
Források: news.artnet.com, news.artnet.com, artnews.com