Egy Picassót is ábrázoló fotó kapcsán bocsátkoztak találgatásba a kutatók

A képen biztosan szerepel Picasso és Sentinelle (André Derain kutyája), de ki a másik két ember?

A fotó több mint 100 éve készült és több kérdést is felvet – az ezekre adott válaszok pedig még a Picasso hagyatékát kezelő Picasso Administration munkatársait is érdeklik. A fotót eddig az alábbi képaláírással ismertük: Ambroise Vollard, Eva Gouel és Picasso André Derain kutyájával, Sentinelle-lel egy festő műtermében 1914-ben.

330 ne mb picasso dog med res 01

A szóban forgó kép © RMN-Grand Palais (Musée national Picasso-Paris) / Michèle Bellot © Alexandre Zinoviev

Yves Brocard, az új, Picasso és Eva Gouel szerelmi életét feldolgozó könyv szerzője szerint  a képen csak egyetlen szereplő biztosan az, akinek gondoljuk: Picasso. A művész a legtöbb őt ábrázoló képen laza öltözékben látható, sőt sok félmeztelen kép is fennmaradt róla – a vitatott fotón azonban még ő is öltönyt és nyakkendőt visel. A könyv szerzője a Picasso Administration weboldalán tette közzé elképzelését, miszerint a bal oldali figura semmiképpen sem lehet Vollard műkereskedő-gyűjtő – nagyon más testalkattal és arcvonásokkal rendelkezett. 

Brocard szerint a képen látható bal oldali férfi Diego Rivera – de ebben sem biztos, hiszen Rivera több mint 180 cm magas volt, Picasso pedig csak 163 cm, így a két figura közti magasságbeli eltérés nem feltétlenül elég ahhoz, hogy biztosan állíthassuk, hogy Rivera a kép egyik szereplője. Bár Brocard annyit kiemel cikkében, hogy Picasso nárcisztikus emberként mindig igyekezett magasabbnak látszani a képeken. Ha a könyv szerzőjének igaza van és valójában Riverát látjuk a képen, akkor ez az egyetlen fennmaradt fotó, amin a két művész együtt szerepel.

517px diego rivera google art project cropped

Diego Rivera, archív fotó, forrás: Wikipedia

A kép közepén álló kalapos nő is kevésbé hasonlít Eva Gouelre, aki Picasso kubista időszaka alatt volt a társa. Eva Gouel 1915-ben halt meg, 30 éves korában. A fotón látható hölgy arcvonásai inkább emlékeztetnek Marie Laurencin művészre – róla azonban tudjuk, hogy az első világháború kitörésekor Spanyolországba menekült. Yves Brocard szerint a képen látható nő az orosz születésű festő, Angelina Beloff – aki Rivera szeretője volt a Frida Kahlóval kötött házassága előtt.

Pablo picasso and eva gouel

Picasso és Eva Gouel, archív fotó

Íme egy újabb kérdés: kinek a műtermében készült a kép? Azt gondolnánk, hogy a képen látható hatalmas festményrészletek egyszerűvé teszik a kérdés megválaszolását, azonban ez korántsincs így. Brocard úgy vélekedik, hogy a stúdió a Párizsban élő orosz művészé, Alexander Zinovievé – aki Eva Beloff barátja volt, valamint személyes kapcsolatban állt Riverával és Picassóval is. És persze a képen szereplő festmények hasonlóak az ő műveihez, bár egyetlen képen látható, éppen készülő munkát sem tudtak azonosítani. Zinoviev akkoriban a cári kormány alkalmazásában kémként tevékenykedett Párizsban – Brocard szerint még az is lehetséges, hogy a képet ő készítette, éppen azért, hogy vissza tudja küldeni Szentpétervárra. Ha ez a feltételezés igaz, akkor a fotó valamikor 1915 júliusa és 1916 eleje között készülhetett.

Zárásként pedig az az információ, ami valószínűleg legtöbbünket érdekel: mit csinált Picasso társaságában André Derain kutyája? A festőről és a kutyáról több közös kép is készült, ezért az állat könnyedén azonosítható. A németjuhász Sentinelle akkor került Picassóhoz, amikor Deraint behívták katonának és harcolnia kellett az első világháborúban.

Forrás: theartnewspaper.com

full_003158.jpg
Picasso vagy Picasso?

Ami művei szignózását illeti, Picasso igen szeszélyes volt, sokszor elfeledkezett az aktusról, az utólagos dedikálást pedig nemegyszer megtagadta.

picasso2.jpg
Rejtett Picasso-rajzot találtak egy híres absztrakt festménye alatt

Picasso-rajzot fedeztek fel a 20. századi mester egy híres absztrakt festménye alatt, amikor a korszerű technológiai eszközökkel tüzetesen megvizsgálták az alkotást.

20OSLO1-jumbo.jpg
Hosszú évek vívódása után lebontottak egy Picasso-muráliát

A művészeti élet szereplői és a munka eredeti helyén történő megőrzéséért tüntetők legnagyobb szomorúságára csütörtökön a munkát raktárba szállították Oslóban.

full_000763.jpg
Picasso és a mesterek

A „Picasso” márkajelzés mindenhol működik. A spanyol mester neve tizenkétezer látogatót vonzott egy hódmezővásárhelyi kerámiatárlatra – de Párizsban is ugyanúgy az ősz szenzációjaként reklámozzák a Picasso és a mesterek című óriáskiállítást. A Grand Palais-ban megrendezett bemutató biztosra ment: az avantgárd képzőművészet legismertebb sztárja mellé még néhány tetszőleges klasszikust is odaillesztett. Egy jó adag El Greco, egy-két Monet, kevéske Renoir, csipetnyi Velazquez és persze Van Gogh. Elsőre hajánál fogva előrángatott ötletnek tűnik az öntörvényű Picassóhoz előfutárokat társítani. Hiszen a kopasz zseni éppen azzal vívta ki kortársai és a hálás utókor megbecsülését, hogy örökké képes volt a megújulásra.

full_001453.jpg
Picasso, Dalí, Bacon

A nagy aukciósházak hozták a formát a múlt heti modern és impresszionista árveréseken. Kisebb sikerek, kiegyensúlyozott kereskedés.