Egy Picassót is ábrázoló fotó kapcsán bocsátkoztak találgatásba a kutatók
A képen biztosan szerepel Picasso és Sentinelle (André Derain kutyája), de ki a másik két ember?
A fotó több mint 100 éve készült és több kérdést is felvet – az ezekre adott válaszok pedig még a Picasso hagyatékát kezelő Picasso Administration munkatársait is érdeklik. A fotót eddig az alábbi képaláírással ismertük: Ambroise Vollard, Eva Gouel és Picasso André Derain kutyájával, Sentinelle-lel egy festő műtermében 1914-ben.
Yves Brocard, az új, Picasso és Eva Gouel szerelmi életét feldolgozó könyv szerzője szerint a képen csak egyetlen szereplő biztosan az, akinek gondoljuk: Picasso. A művész a legtöbb őt ábrázoló képen laza öltözékben látható, sőt sok félmeztelen kép is fennmaradt róla – a vitatott fotón azonban még ő is öltönyt és nyakkendőt visel. A könyv szerzője a Picasso Administration weboldalán tette közzé elképzelését, miszerint a bal oldali figura semmiképpen sem lehet Vollard műkereskedő-gyűjtő – nagyon más testalkattal és arcvonásokkal rendelkezett.
Brocard szerint a képen látható bal oldali férfi Diego Rivera – de ebben sem biztos, hiszen Rivera több mint 180 cm magas volt, Picasso pedig csak 163 cm, így a két figura közti magasságbeli eltérés nem feltétlenül elég ahhoz, hogy biztosan állíthassuk, hogy Rivera a kép egyik szereplője. Bár Brocard annyit kiemel cikkében, hogy Picasso nárcisztikus emberként mindig igyekezett magasabbnak látszani a képeken. Ha a könyv szerzőjének igaza van és valójában Riverát látjuk a képen, akkor ez az egyetlen fennmaradt fotó, amin a két művész együtt szerepel.
A kép közepén álló kalapos nő is kevésbé hasonlít Eva Gouelre, aki Picasso kubista időszaka alatt volt a társa. Eva Gouel 1915-ben halt meg, 30 éves korában. A fotón látható hölgy arcvonásai inkább emlékeztetnek Marie Laurencin művészre – róla azonban tudjuk, hogy az első világháború kitörésekor Spanyolországba menekült. Yves Brocard szerint a képen látható nő az orosz születésű festő, Angelina Beloff – aki Rivera szeretője volt a Frida Kahlóval kötött házassága előtt.
Íme egy újabb kérdés: kinek a műtermében készült a kép? Azt gondolnánk, hogy a képen látható hatalmas festményrészletek egyszerűvé teszik a kérdés megválaszolását, azonban ez korántsincs így. Brocard úgy vélekedik, hogy a stúdió a Párizsban élő orosz művészé, Alexander Zinovievé – aki Eva Beloff barátja volt, valamint személyes kapcsolatban állt Riverával és Picassóval is. És persze a képen szereplő festmények hasonlóak az ő műveihez, bár egyetlen képen látható, éppen készülő munkát sem tudtak azonosítani. Zinoviev akkoriban a cári kormány alkalmazásában kémként tevékenykedett Párizsban – Brocard szerint még az is lehetséges, hogy a képet ő készítette, éppen azért, hogy vissza tudja küldeni Szentpétervárra. Ha ez a feltételezés igaz, akkor a fotó valamikor 1915 júliusa és 1916 eleje között készülhetett.
Zárásként pedig az az információ, ami valószínűleg legtöbbünket érdekel: mit csinált Picasso társaságában André Derain kutyája? A festőről és a kutyáról több közös kép is készült, ezért az állat könnyedén azonosítható. A németjuhász Sentinelle akkor került Picassóhoz, amikor Deraint behívták katonának és harcolnia kellett az első világháborúban.
Forrás: theartnewspaper.com