Hat padlásokról és pincékből előkerült művészettörténeti remekmű
Íme egy rövid lista olyan műtárgyakról, amelyek hosszú idő után a legváratlanabb helyeken bukkantak elő.
Gustav Klimt: Fiatal lány portréja (1916–17)
Az időszak, amikor eltűnt: 1997–2019
A hely, ahol megtalálták: Egy galéria falába rejtve.
Az ellopott, majd évtizedekre eltűnt vászon azért is különleges, mert a most látható lány portréja alatt egy másik portré rejtőzik. Klimt az eredeti képet akkor festette át, amikor a rajta szereplő lány meghalt – így igyekezett felejteni a halála által okozott fájdalmat. És hogy hogyan került elő a festmény? A Ricci Oddi Modern Art – az intézmény, ahonnan a mű 1997-ben eltűnt – kertészei a borostyánt távolították el az épületről, amikor felfedezték a falba rejtett festményt. Huszonhárom évvel később, épp a lopás helyszínén.
Egy Csing-dinasztia korabeli váza (1735–96)
Az időszak, amikor eltűnt: 1930-as évek – 2010
A hely, ahol megtalálták: Egy poros padláson, nem messze a londoni Heathrow repülőtértől.
A negyven centiméter magas vázát, amely feltehetően valamelyik császári palota számára készült, elegáns hal- és virágmotívumok, valamint hullámok díszítik. Úgy sejtik, hogy a váza megtalálása előtt elég sok mindent túlélhetett – többek között egy autó anyósülésén, biztonsági övvel rögzítve is szállították. Végül, a mai napig nem tudni hogyan, 2010-ben egy kisebb aukciósházban bukkant fel újra. Ami viszont még nagyobb meglepetés: 2018-ban előkerült a váza eltűnt ikertestvére, ami több mint kilencven évig egy másik család birtokában volt.
Giovanni Battista Tiepolo: Hölgy portréja Flóraként (1760 körül)
Az időszak, amikor eltűnt: körülbelül 1760–2008
A hely, ahol megtalálták: Egy francia kastély padlásán.
A vélekedések szerint a festményt Erzsébet orosz cárnő rendelte – bár nincs rá történelmi bizonyíték, hogy 1762-es halála előtt valaha átvette volna a festményt. A szóban forgó Tiepolo-kép egyike a festő nagyon kevés, gyönyörű, díszes ruhás nőket ábrázoló művének – ezek mind az idealizált női szépségről mesélnek, és talán a legfelismerhetőbb Tiepolo-festmények közé tartoznak. A mű elkészülte után nem sokkal nagy valószínűséggel azért került a padlásra, mert a félig meztelen női felsőtest túl nagy kockázatot jelentett – azonban pont ennek a gesztusnak köszönhetjük azt is, hogy a festmény egyáltalán fennmaradt.
Rembrandt van Rijn: Eszméletlen beteg (A szag allegóriája) (1624–25 körül)
Az időszak, amikor eltűnt: Nem tudni, hogy mikor tűnt el, viszont 2015 júliusában került elő.
A hely, ahol megtalálták: Egy New Jersey-i pincében.
A kis méretű korai Rembrandt-képen nem fedezhetőek fel a későbbi művekre jellemző jegyek: az erős chiaroscuro, visszafogott paletta és összetett pszichológiai feszültség.. A festményt megtalálásakor szennyeződések és sárga lakk borította – sőt, valaki egy nagyobb panelba helyezte és meg is nagyobbította a művet. Miután a lakkot eltávolították, bukkant elő Rembrandt saját színpalettája. A mű egy nagyobb sorozat része, és témája – a szag – szintén holland festészeti hagyományra utal, ahogyan azt a Mauritshuis Museum kiállítása is bemutatja, amelyről röviden mi is beszámoltunk.
Vincent van Gogh: Napnyugta Montmajournál (1888)
Az időszak, amikor eltűnt: 1901–70, bár később kiderült, hogy 1908-ban vásárolták meg. A festményt 2011-ben hitelesítették.
A hely, ahol megtalálták: Egy norvég padláson.
A festményt többek között 2013-ban, az amszterdami Van Gogh Museumban láthatták az érdeklődők. A mű Van Gogh Arles-i időszakából származik – ugyanekkor készültek a Napraforgók és a Van Gogh szobája Arles-ban című művek is. Egy testvérének, Theónak írt levelében Van Gogh romantikusnak nevezte a képen ábrázolt naplementét – bár azt illetően, hogy hogyan sikerült rögzítenie a vásznon, csalódottságát is kifejezte.
A festmény útjáról biztosan tudjuk, hogy egy korábbi tulajdonosa – miután Svédország francia nagykövete informálta arról, hogy a mű nagy valószínűséggel hamisítvány – a padlásra száműzte. 1991-re a Van Gogh Museum szakértői is úgy döntöttek, hogy megtagadják hitelesítését, hogy 2011-re megváltoztassák döntésüket, és elismerjék: a képet valóban Van Gogh festette.
Caravaggio: Judit lefejezi Holofernészt (1607 körül)
Az időszak, amikor eltűnt: 1689–2014
A hely, ahol megtalálták: A falnak támasztva lelt rá egy toulouse-i árverésvezető egy sötét, rendetlen padláson.
Ha valóban Caravaggio festette, akkor ez a mű nagy kincs – bár a szakértők a Caravaggióra jellemző megvilágítás ellenére sem biztosak a festmény hitelességében. A festmény megtalálásáig hatvanöt Caravaggio-mű létezéséről tudtunk, ez a hatvanhatodik. Előkerülésekor a vászon nagyon poros volt, sőt a padláson csepegő víz is nyomott hagyott rajta.
Forrás: news.artnet.com