Új nyomra bukkant a görög rendőrség az ellopott Picasso-festmény ügyében

Közel kilenc évvel ezelőtt két tolvaj szinte tökéletes rablást hajtott végre az athéni National Galleryben: a modernista festők, Pablo Picasso és Piet Mondrian egy-egy művét, valamint Guglielmo Caccia olasz manierista művész vázlatát tulajdonították el.

A bűncselekmény után az intézmény munkatársai kénytelenek voltak átgondolni a biztonsági intézkedéseket, hiszen olyan jelentős művészek munkái találhatók meg a galériában, mint El Greco, Rembrandt vagy Giovanni Battista. A hatóságok ugyan elkezdték felgöngyölíteni a bűnesetet, hogy visszaszerezzék a hiányzó műveket, de az ügy továbbra sem oldódott meg. Azonban a legújabb vizsgálatok alapján arra jutottak, hogy legalább egy mű, Picasso Head of a Woman (Nő fej) című alkotása még mindig az országban lehet.

Az 1939-ben festett kubista alkotás egy nőt ábrázol kék háttér előtt. A festményt Picasso ajándékozta az intézménynek 1946-ban, hogy kifejezze elismerését a görögök náci megszállással szembeni ellenállásáért, és a kép hátoldalára is ráírta, hogy „Tisztelgés a görög nép előtt, Picassótól.” A napokban röppent fel a hír – a Proto Thema görög újság által –, miszerint a nyomozók úgy vélik, hogy a művet közel 20 millió dollárért akarták eladni Görögország művészeti feketepiacán, de nem találtak rá vevőt. Miután közismert, hogy eltulajdonították a festményt, lehetetlen törvényes csatornákon keresztül megszabadulni tőle – legalábbis anélkül, hogy a hatóságok tudnának róla.

 Female head

Pablo Picasso: Head of a Woman (Nő fej), 1939. © az arhéni National Gallery jóvoltából

A görög rendőrség abban reménykedik, hogy megtalálja az összes ellopott alkotást, és visszaadhatja még a National Gallery felújításának befejezése előtt. Ez azonban nem tűnik valószínűnek, ugyanis az új galéria a tervek szerint március 25-én, a görög függetlenségi háború kétszázadik évfordulóján nyílik meg.

A műkincsek eltulajdonítására úgy tekintenek, mint az ország egyik legnagyobb és legfelkavaróbb művészeti bűncselekményére. A két betörő kora hajnalban jutott be a múzeumba, egy nyitva hagyott erkélyajtón keresztül. Ekkor az intézményben több riasztó is megszólalt, és a kiállításon is mindössze egyetlen mozgásérzékelő volt kikapcsolva. A biztonságikamera-felvételeken látható, hogy a tolvajok gyorsan megszabadították a festményeket a keretüktől. A biztonsági őr akkor ért a tett helyszínére, amikor az elkövetők menekülőre fogták, így már csak egyikük sziluettjét látta a távolból. Üldözőbe vette őket, és ennek köszönhetően egy Mondrian-tájkép kicsúszott az elkövetők kezéből.

Két albán állampolgárt letartóztattak és elítéltek a rablásért, de a bűncselekmény mögött álló ötletgazda kiléte továbbra is rejtély.


Forrás: artnews.com

full_001453.jpg
Picasso, Dalí, Bacon

A nagy aukciósházak hozták a formát a múlt heti modern és impresszionista árveréseken. Kisebb sikerek, kiegyensúlyozott kereskedés.

full_003158.jpg
Picasso vagy Picasso?

Ami művei szignózását illeti, Picasso igen szeszélyes volt, sokszor elfeledkezett az aktusról, az utólagos dedikálást pedig nemegyszer megtagadta.

full_000763.jpg
Picasso és a mesterek

A „Picasso” márkajelzés mindenhol működik. A spanyol mester neve tizenkétezer látogatót vonzott egy hódmezővásárhelyi kerámiatárlatra – de Párizsban is ugyanúgy az ősz szenzációjaként reklámozzák a Picasso és a mesterek című óriáskiállítást. A Grand Palais-ban megrendezett bemutató biztosra ment: az avantgárd képzőművészet legismertebb sztárja mellé még néhány tetszőleges klasszikust is odaillesztett. Egy jó adag El Greco, egy-két Monet, kevéske Renoir, csipetnyi Velazquez és persze Van Gogh. Elsőre hajánál fogva előrángatott ötletnek tűnik az öntörvényű Picassóhoz előfutárokat társítani. Hiszen a kopasz zseni éppen azzal vívta ki kortársai és a hálás utókor megbecsülését, hogy örökké képes volt a megújulásra.

full_004086.jpg
Egy nap Picassóval Egerben

Kit nem vonz a gondolat, hogy bepillantson, meglesse a nagy művészek hétköznapjait, az önfeledten szórakozó, hajdani ifjú titánokat. A Kepes Intézet időgépe a századforduló Párizsába, a Montparnasse bohém negyedébe röpíti a látogatót, hogy egy egész napot tölthessen Picasso, Modigliani, Kisling, Erik Satie és Max Jacob társaságában.

full_000527.jpg
Iraki Picasso

A nemzetközi szaksajtót évek óta tartja izgalomba a bagdadi múzeumok sorsa, ahonnan remekművek ezrei tűntek el az amerikai csapatok 2003-as érkezése előtt és után. A térség most egy másik művészeti ügy miatt került a média figyelmének középpontjába: az iraki hatóság lefoglalt egy Picasso-festményt, amit tulajdonosa éppen értékesíteni akart. A finoman klasszicizáló akthoz az iraki férfi nem törvényes úton jutott, a dollármilliókat érő remekmű egykor a kuvaiti Nemzeti Múzeum gyűjteményét gazdagította. Az első sajtóhírek szerint. A magyar média – szokásához híven – nem követte tovább az eseményeket...

full_004929.jpg
PICASSO ÚTI FÁK

Picasso kétorrú hajadonai, hatlábú ménjei tudták volna csak eljajongani, vágtatva kinyeríteni, amit mi elviseltünk, emberek.” Ezt írja Illyés Gyula Bartók-versében, ami számomra folyamatos döbbenet, nemcsak Picasso miatt, bár nyilván nem valami nagy gondolat egy versbe belerángatni az akkoriban, 1955-ben egyértelműen a világ legnagyobbjának, legellenállóbbjának, legavantgárdabbjának és legakármilyenebbjének tartott képzőművésze nevét.