Szivárványfényben úszó templom épült Csehországban

A cseh Atelier Štěpán stúdió kör alakú templomot tervezett egy brnói lakótelepre, amelynek különlegessége, hogy a tetején a szivárvány minden árnyalatát magán hordozó ablaksor található.

A templomot Maria Restituta Kafka nővérnek szentelték, aki 600 méterre született az épülettől. A boldoggá avatott Restituta-templom a Brno-Lesná lakótelep szélén helyezkedik el, amelyet František Zounek és Viktor Rudiš cseh építészek terveztek az 1960-as években.

Az Atelier Štěpán elmondása szerint úgy tervezték meg a betontemplomot, hogy az a modern élet forgatagától távol eső, békés hely legyen. „A ma emberének akartunk templomot építeni” – mondta az Atelier Štěpán társalapítója, Marek Štěpán. „Az, hogy hogyan gondolunk az egyházra, egységben áll azzal, hogyan gondolunk a világra.”

Church beatified restituta atelier stepan brno czech republic dezeen 2364 col 17

Church beatified restituta atelier stepan brno czech republic dezeen 2364 col 20

Fotó: boysplaysnice / az Atelier Štěpán archívuma

A templom falait csupaszon hagyták, az egyetlen dísz a fény, amely egy 80 méter hosszú, szivárványszínű ólomüveg ablakon keresztül áramlik be az épületbe, és amely körülöleli és megkoronázza az egész betontömböt. A beérkező fény a különféle napszakokban másként világítja meg a betonkupola belső terét. „Korábban a templomok belsejét beborították a vallási ábrázolások” – mondta Štěpán. „Ez a megoldás úgy funkcionált, mint egy képregény, hiszen akkoriban a hívők nem tudtak olvasni, ezért Jézus és a szentek életét, valamint az Ószövetség történeteit különféle formában kellett ábrázolniuk a templomokban. Ma azonban épp ennek ellenkezője figyelhető meg” – folytatta. „Olyan világban élünk, ahol könnyen hozzáférhető információkkal, vizuális és egyéb szenzációkkal találkozunk nap mint nap, amelyek minden fronton ránk zúdulnak, ezért az egyháznak a szemlélődés tereként kell szolgálnia – a felesleges látványtól és egyéb sallangoktól megfosztott térként.”

Az Atelier Štěpán azért választott kör formát a templom számára, mivel az alakzat a menny és az örökkévalóság vallási szimbóluma. Az építész szerint az ablakgyűrű fölötti betonkupola tulajdonképpen az égboltot képviseli a város felett. A templom belsejében nem lehet látni az épület tetején lévő ablakokat, mivel az építészek el kívánták rejteni a szerkezetet, a kifürkészhetetlenség érzetét akarták kelteni az épületen belül. „Bizonyosan vannak olyan kérdések, amelyek túlmutatnak rajtunk, és amelyek rejtve maradnak, mivel emberi észlelésünkön kívül vannak” – mondta Štěpán. „A fény beáramlik a templom belsejébe, de a forrását nem lehet látni. Az ablakokat egy széles párkány mögött rejtettük el. A fény forrása láthatatlan. A templomban látható fény a világon túli létet képviseli, így benne rejlik fizikai tapasztalatunk és Isten létezése is.”

Church beatified restituta atelier stepan brno czech republic dezeen 2364 col 22

Church beatified restituta atelier stepan brno czech republic dezeen 2364 col 33

Fotó: boysplaysnice / az Atelier Štěpán archívuma




Forrás: dezeen.com

full_000780.jpg
Becsapott Európa

Sokan emlékeznek arra a bronzfigurára, ami félkézzel lógott egy vasgerendán a budai palota oldalában, hirdetve a Ludwig Múzeum nagy sikerű A Fal után című óriáskiállítását. A kelet-európai kortárs képzőművészetet feltérképező tárlat „reklámcégérét” David Černý alkotta. Ő az a cseh művész, aki most becsapta Európát. Eladott egy hatalmas szobrot a brüsszeli EU-központnak, azt hazudva, hogy 26 európai művésszel közösen készítette. A hivatalnokok és politikusok dühöngenek, a cseh kormány nem győz szabadkozni.

full_005373.jpg
KAREL, GOTT

Irány Prága! A szerencsés csehek, avagy képzeljük el Jean-Claude Junckert mint a legnagyobb magyart.

full_006546.png
PRÁGAI SZENT ÁGNES KOLOSTORÁNAK KINCSEI

„De megragadni

Az időnek meg az időtlennek

Metszőpontját: szentek foglalkozása.”

(T. S. Eliot: N.gy kvartett, Vas István fordítása)