Artmagazin
artmag_136_cover.jpg

Artmagazin 136

Címlapunkon – hogy ne legyünk annyira bezárva mindig a saját kultúrkörünkbe – „gyönyörű esküvőt” látunk, Siva és Párvatí kézfogóját egy 19. századi, dél-indiai ábrázolásról. Siva isten nekünk itt már ünnepi viseletben mutatkozik meg, de cikkünkből kiderül, hogy ennek mik voltak az előzményei, miért ájult el az anyósa, amikor először meglátta őt. Covidos időszak után újra Velence, újra művészeti biennálé, ráadásul nőkkel a fókuszban – bár úgy tűnik, szerzőnket ez nem hatotta meg. Pontosabban nem ez hatotta meg, miközben három nap alatt annyi kiállítást és pavilont járt be gyalog, ami még egy golfautóval is szép teljesítmény lenne. Hieronymus Bosch-kiállítás a Szépművészeti Múzeumban, ezt is teljesítmény végignézni és végigolvasni, olyan fantasztikus háttéranyagot és analógiamennyiséget kap a látogató – de vajon kiragyog-e kortársai közül Bosch? Barokk freskókat bemutató sorozatunk most Zalakomárba visz, az ottani plébániatemplomba: jeleneteket láthatunk a magyar történelemből, bár a tényeket illetően néhol a festő, Dorffmaister István „átiratában”. Időben ismét a kortársak felé kanyarodva először a hatvanas évek egyik elfeledett művészetszervezőjéről és festőjéről, Ádám Juditról olvashatnak, majd kiállítások kapcsán tekintünk át két különleges alkotói gyakorlatot: Tasnádi Józsefét és Andreas Fogarasiét. Olvashatnak még holland művészeti mecenatúráról, és aki nem tudott velünk jönni, annak beszámolunk az Artmagazin legutóbbi, Kecskemét városközpontjának modern részeit bejáró kirándulásáról. Számunkra kedves könyveket most abból a szempontból ajánlunk, hogy milyen a kinézetük, a tervezőknek hogyan sikerült a tartalmat, az írói szándékot a kötetek megjelenésével összehangolni. És a kedvenc kiállításajánlónk, amelyet javaslunk itthon is megvalósítani: egy, a teremőrök válogatása alapján rendezett kiállítás. Hiszen elég fontos szempont, milyen műveket esik jól órákon, majd napokon, sőt heteken keresztül nézegetni. Avagy, ha választani kellene, ki hol szeretne teremőr lenni? 

Topor Tünde


TARTALOMJEGYZÉK:

ARTANZIX
4

KIÁLLÍTÁS
Zelei Bori: Múzeumőrök
6

BIENNÁLÉ
P. Szűcs Julianna: Nagy kép arany keretben. Velence 2022-ben
8

SZÉP KÖNYVEK
Topor Tünde: Velencei anzix
Szilágyi Róza Tekla: Történetek a pausz mögül
Lépold Zsanett: Abszolút érték
Zelei Bori: Szőttes madarak
22

KIÁLLÍTÁS
Fáy Miklós: Hol az a vadkan? A Bosch-rejtély
24

KELETI MŰVÉSZET
Aklan Anna Katalin: A lótuszon született istennő és egyéb hindu istenségek
30

BAROKK FRESKÓ
Jernyei Kiss János: Barokk freskók IV. Zalakomár
Dorffmaister István: Jelenetek a magyar történelemből, 1793
38

MŰVÉSZET/KÖZVETÍTÉS
Orosz Márton: Kilátás/kiáltás a világ felé. Ádám Judit, a magyar absztrakció elfelejtett matchmakere
44

ÚJMÉDIA
Szilágyi Róza Tekla: Az apóriatároló kipakolása. Tasnádi József munkáiról
54

KORTÁRS ARCHEOLÓGIA
Pallag Zoltán: Arról, ami nincs, azzal, ami van. Andreas Fogarasi kiállítása kapcsán
60

ARTMAGAZIN-TÚRÁK 5.
Branczik Márta: Miskolc, Dunaújváros, Salgótarján és Paks után: a modern Kecskemét
66

GYŰJTÉS/TÖRTÉNET
Németh István: De Bijenkorf. Egy legendás holland áruházlánc és a modern művészetek
72

ARTANZIX
Fáy Miklós
82