Artmagazin 68
Eddig sajnos senki sem vette észre, hogy az Artmagazin tulajdonképpen női lap, ami a pozitív diszkrimináció eszközével élve mindig előnyben részesíti a női témákat, és azokat a szempontokat, amelyek felől nézve életszerűbbé válnak művészettörténeti tények, adalékok, folyamatok. Mi tagadás, érdekel minket a művészettörténet bulvár oldala is, például ha Derkovits Gyulával foglalkozunk, semmi pénzért nem mondanánk le arról, hogy megemlítsük Pandämonium (démonok lakhelye) sorozatát, aminek e számunkban csak a legfinomabb darabját mertük közölni, mert azok a szexuális fantáziák, amik a lapokon testet öltenek, bőven korhatárosak. De létezésük ténye és létrejöttük körülményei igenis színesítik a Derkovitsról bennünk élő, eddig általában proletárfestővé fakított képet. Cikkünket olvasva azon is el lehet gondolkodni, hogy a nyergesújfalui művésztelepen Derkovitsot gondozó festőlányok vajon mennyire tettek jót a tüdőbetegség miatt kórosan lesoványodott festővel, amikor tejkúrára fogták. Az olvasó azért azt is megtudhatja, hol áll most a Derkovits-kutatás és milyen elméletek mentén rendezték a Nemzeti Galéria még majdnem egész nyáron látogatható Derkovits-kiállítását. Tehát akkor mégsem vagyunk teljesen női lap, bár Selena Gomezzel illusztráltuk a Fészek Klub múltját áttekintő cikkünket, hiszen az ő videoklipjének forgatásához világították be úgy az ottani kupolaterem rézborítását, ahogy azt még soha senki sem látta. Mindenesetre a lap lassan 11 évfolyamát most azért néztük át ilyen szemmel, mert új rovatot indítunk, és ha eddig spontán módon jöttek a női szempontok és a történetesen nőnek született alkotók felvonultatása, most már, legalább egy rovat erejéig, ez teljesen tudatos lesz. De Keserü Ilona temperaképét még nem emiatt választottuk a címlapra, hanem mert Üzenet című, egyik legfontosabb műve előkészítéseként jött létre, és mert egy csodálatos rózsaszínű kör van rajta.
Amit a Fészekről tudni illik
Irsai István, a modern magyar plakát és a héber betű mestere
Lautrec a múzeumban
Az a bizonyos ötven nap Nyergesújfalun
Proletár ikonok?!
Túl a sövényen
Hardcore absztrakció
Tiszta források
Balatonfüreden a Vaszary Galériában Keserü Ilona, Budapesten a Ludwig Múzeumban pedig Hantai Simon festői fejlődését lehet most nyáron áttekinteni. Első ránézésre nem sok közöset találni bennük, de ha belegondolunk milyen viszonyba kerültek az anyaggal, minek tekintik a festést, honnan merítettek amikor a módszereiket kikísérletezték, akkor azért azon túl is találunk köztük kapcsolódási pontokat, mint ami a világ összes jó festőjét összeköti egymással.
Adalékok Hantairól
A Hantai Simon festői fejlődését bemutató Ludwig Múzeum-beli kiállítás megnyitóján két interjúnk is készült: Hantai Zsuzsa, a festő özvegye beszélt megismerkedésükről, a kiutazásról, Rómáról, a párizsi kezdetekről, együttélésükről, majd a megnyitóbeszédet mondó Keserü Katalin mesélte el, milyen volt Hantai párizsi műterme, látogatásai alkalmával mikről beszélgettek, és mi lehetett Hantai némely, Magyarországgal kapcsolatos döntésének hátterében. A kérdező Mészáros Flóra.
Nők, nők, nők
Az Artmagazin sosem vallotta vagy deklarálta feministának magát, mindössze szívesen mutattunk női életműveket, örömmel tettünk fel nőnemű művészeknek az élet nagy dolgaira vonatkozó kérdéseket interjúkban és izgatottan utaztunk a Velencei Biennáléra, amikor kiderült, igazából nem is Kandinszkij festette Kupkával holtversenyben az első absztrakt képet, hanem egy eddig ismeretlen svéd festőnő, Hilma af Klint. Nem bánjuk azt sem, ha olvasóink számára a művészettörténet színpadán a tehetséges férfiakkal fémjelzett művészcsoportok takarásából előtérbe segíthetünk egy-egy nagy formátumú nőt, sőt nőcsoportot, vagy ha egy korszak jól ismert képén árnyalni tudunk pár meghatározó nőalakkal.