EZT NÉZD – Elmozdulás, elnézés
Szezonindító kiállításajánlónk!
Az Einspach Fine Art & Photography-ban ma hatkor nyílik és szeptember 29-ig lesz látható Dezső Tamás Kóda című tárlata, amelyet Cséka György, a kiállítás kurátora nyit meg. A „Kóda” című kiállítás Dezső Tamás három legfrissebb, az utóbbi fél évben keletkezett munkáját mutatja be: egy nagyméretű, három részes szénrajzot, egy fotográfiát és egy kollaborációban megvalósult elektroakusztikus kompozíciót.
13-tól látogatható a 1111-ben Sárai Vanda kurátori gondozásában Geibl Kata önálló kiállítása, a There is Nothing New Under the Sun, amely egyben tavaly megjelent monográfiájának a címe is. „Geibl munkásságának egyik fő jellegzetessége, hogy képein egészen lírai módon képes megörökíteni a korszellemet. (…) Metaforákon keresztül kelnek életre a klímaváltozás vagy épp a késő-kapitalista társadalmi berendezkedés okozta feszültségek: az igásló, a szorgos méh, az ég felé törő felhőkarcoló vagy a tökéletesre formált férfitest szabad asszociációkon keresztül ugyanazt a neurózist testesítik meg. Lángolunk mi, a pszichénk, a testünk, és lángol körülöttünk a Föld is.”
Szeptember 14-én három kiállítás is nyílik egyszerre az acb Galéria tereiben. Ember Sári Időben történik című tárlatával összegző céllal mutatkozik be a Király utcai galériában. „A fotó műfajától való elmozdulással, az alkotói praxis mediális kiszélesedésével is egybeesik a kiállításon áttekintett időszak, amelyben térbeli objekteken keresztül, kő szobrok és kerámia tárgyak karakteres és variábilis konstellációi váltak Ember védjegyévé.” Ember Sári munkái már több interjúnkban és cikkünkben előkerültek.
Az 1964-ben született, Újlak csoport alapító Szakra Péter Q.U.A.D. című önálló kiállítása a művész legújabb alkotásait mutatja be az acb Plus terében. „A kiállítás játékos címe is reflektál a képek többnyire négy elemből történő összeállítására, a quad szó azonban nemcsak a magyar köznyelvben is elterjedt négykerekű járműre utal, hanem egyúttal a négyszögletű udvarra, börtönre is.” Az Újlak csoportról ezt az archív cikkünket (szócikk-rekonstrukciónkat!) ajánljuk 2013-ból, valamint Szarka Péter kétezres évek eleji műveiről Szoboszlai János írását.
Harmadikként pedig az acb Attachmentben Gecser Lujza (1943–1988) radikális, kísérleti textilműveit bemutató Textil/képek lesz látható, amely az alkotó pályájának kezdeti éveire koncentrál.
Szintén 14-én új kiállítással jelentkezik az Arany János utcai Centrális Galéria – Megrendelt emlékezet címmel. A Véri Dániel kurátor által rendezett tárlaton olyan kivételes képzőművészeti alkotásokat lehet megtekinteni, melyek az 1960-as, első auschwitzi magyar kiállításon szerepeltek, de azóta feledésbe merültek, valamint az 1965-ös, ugyanott megrendezett állandó kiállításra megrendelt monumentális képzőművészeti gyűjteményt. „A közvélekedéssel szemben a holokauszt a szocializmus korai éveiben sem számított tabunak a képzőművészetben. Számos, magánkezdeményezésre készült műalkotás mellett a téma a hivatalos emlékezetpolitika keretei között is megjelent. A kutatásra épülő kiállítás és a hozzá kapcsolódó, előkészítés alatt álló kötet a holokauszt képzőművészeti emlékezetének egy kora Kádár-kori fejezetét, az 1960-as évek auschwitzi magyar kiállításainak újra felfedezett képzőművészeti anyagát mutatja be.” A kiállítás a CEU Jewish Studies Program és a Blinken OSA Archivum együttműködésében jön létre.
Szeptember 22 és október 23 között lesz látható Sugár János elnézést című projektje a Flaszter I. Budapesti Köztéri Kortárs Művészeti Biennálé keretein belül. „A bocsánatkérésnek ez a legegyszerűbb, hétköznapi kifejezésre juttatása Japánban mindennapos, felmérések szerint azonban pl. Németországban már csupán harmadannyiszor használják ezt a kifejezést, mint Japánban.” Sugár Jánosról készült portrénkat itt olvashatjátok, áprilisi kiállításáról pedig itt írtunk.