ANZIX: Fényűzés

Lépold Zsanett

125 lepoldanzix2

A brosst Lucien Hirtz, az Atelier F. Bisson dizájnere tervezte a Maison Boucheron számára, 1925, palládium, platina, lazurit, korall, jáde, ónix, türkiz, gyémánt, díszek és medál (türkiz, gyémánt és platina egyvelege), Párizs, Boucheron-gyűjtemény


A párizsi Musée des Arts Décoratifs 1864­es alapítása óta vizsgálja művészet és ipar kapcsolatát, szenteli ennek kiállításait a birtokában lévő több mint 800 000 tárgy segítségével. Az intézmény 19. század közepén, akkor még Union Centrale des Beaux­Arts Appliqués à l’Industrie néven kezdődő gyűjtőtevékenységéhez elsősorban prominens iparosok és gyűjtők adományai jelentették az alapot. A világ minden tájáról származó tárgyak az országok kulturális sikereit vagy vélt technikai fölényét szimbolizálták – így a luxusfaktor is gyakran megjelent bennük. E szépséget, unikális anyagokat vagy épp hibátlan kivitelezést reprezentáló temérdek mű jelenléte hívta életre a párizsi múzeum Luxes (Luxus/Fények) című kiállítását. A több mint 100 tárgyból álló válogatás – amelyek többsége a Musée des Arts Décoratifs gyűjteményeiből származik – a fényűzés legkülönfélébb válfajait mutatja be. Egészen az ősi időktől indulunk, mágikus darabokkal, az istenimádat eszközeivel, amelyeknél fontos volt az időtálló kivitelezés. Majd jöttek korszakok, amikor a fűszerek vagy a só számított luxusnak. A globális kereskedelem azonban új utakat nyitott a fényűzésben is; az addig ritkaságszámba menő dolgok elérhetővé váltak, helyüket pedig átvették a legkorszerűbb tudományos eszközök és ritka kéziratok. A 19. században a technológiai fejlődésnek köszönhetően, amely a legjobb esetekben kreatív, művészi megformálásmóddal párosult, egészen kivételes tárgykultúra kezdett kibontakozni – megjelent például az haute couture, míg manapság a luxust elsősorban a pont ebből kinövő, vagy inkább ezt kinövő nagy márkanevekkel kapcsoljuk össze.

125 lepoldanzix1

Armand-Albert Rateau: Hajsza az erdőben (összecsukható paraván), részlet, terv: 1925 körül, készült: 1930 körül, lakk, vasszerkezet, Párizs, fotó: © MAD, Paris / Christophe Dellière

 

Luxes, Musée des Arts Décoratifs, Párizs, 2021. május 2-ig

 

full_000967.jpg
Kortárs a kirakatban - Luxusmárkák és a kortás művészeti csodafegyver

A nagy nemzetközi divatcégek és a kortárs művészek léptennyomon keresztezik egymás útját. A Louis Vuitton-székház tetején kísérleti kiállítások zajlanak, egy divatmogul aukciósházat vásárol, a Cartier graffitiseket hív meg. Minek köszönhető ez a nagy egymásra találás? Szimpla üzlet, brandépítés vagy a cégvezérek gyűjtői ambíciói állnak az új trendek mögött?

full_000152.jpg
A Levi's és a művészek

Andy Warhol filmcsillagokról elnevezett cipőtervekkel debütált a Madison Avenue-n 1956-ban. Warhol japán reinkarnációja, Takashi Murakami pár éve lepaktált a luxustáskák királyával, a Louis Vuittonnal. Sőt, új kiállításához egyenesen egy Louis Vuitton boltot álmodott meg. Ezek után senkit se lepjen meg, hogy Warhol brit „tanítványa”, Damien Hirst is összeállt egy ruházati céggel. Hirst választottja a Levi Strauss & Co.