ANZIX: Múzeumformában örvénylő neonok

Szilágyi Róza Tekla

Miközben a világ legtöbb nagy múzeuma azzal küzd, hogy az intézményi zárt ajtók mellett miként legyen tevékeny az online térben, a Tate Britain előnyt kovácsolt a kevésbé szerencsés helyzetből. Idén náluk olyan, megrendelésre készült kortárs képzőművészeti alkotás debütált, amely a múzeum zárva tartása ellenére is látható, sőt akár még segít is jobb kedvre deríteni a 2020­as év szerencsétlenségei miatt elcsigázott művészetkedvelőket. Chila Kumari Singh Burman a Tate Britain épületének utcafronti homlokzatát és ikonikus lépcsősorát borította be neonfényekkel és örvénylő színekkel. A helyspecifikus installáció címe is helytálló: remembering a brave new world, azaz egy bátor új világra emlékezve – a vírus kapcsán sokan nosztalgikusan idézzük fel a múltat, amikor minden kényelmesebbnek tűnt, miközben a vírus utáni életet az újrakezdés lehetőségeként képzeljük el. Chila Kumari Singh Burman installációja a hindu mitológiából, a bollywoodi filmek képi világából, a kolonialista festmények stílusából és személyes emlékekből, többek között a híres blackpooli, évente megrendezett és gyerekként sokat látott fényfesztiválból inspirálódott. Sőt a hindu ünnep, a fény fesztiváljaként is emlegetett díváli idején bemutatott munka különböző sztereotip képekkel is játszik: Britannia a brit imperializmushoz köthető nőalakja például a szabadság és erő hindu istennőjének, Kálinak a képében jelenik meg a munkán. És miért is olyan találó a mű címe? A díváli az újrakezdések, valamint a jó rossz feletti győzedelmeskedésének ünnepe is...

125 szilagyianzix1

Chila Kumari Singh Burman: remembering a brave new world (egy bátor új világra emlékezve), fotó: © Joe Humphrys

 

Tate Britain Winter Commission: Chila Kumari Singh Burman, Tate Britain, London, 2021. január 31-ig

 

Screenshot 2021-01-05 at 10.34.51.jpg
Íme néhány friss kép Bruce Nauman Tate Modern-beli kiállításáról

A Tate Modern a vírushelyzett miatt zárva tart – és a távolság miatt sem éppen elérhető számunkra a Nauman-kiállítás –, ezért megosztunk néhány képet a bemutatott munkákról.

full_000824.jpg
A vonal teste

„Útjára ered egy aktív vonal szabadon, céltalanul” – ezzel a mondattal kezdődik Paul Klee Pedagógiai vázlatkönyve. A vonal mint önálló geometriai fogalom, amely többé nem ábrázol, nem körvonalaz és nem szimbolizál, valóban a klasszikus avantgárd idején indul útjára mind a vásznon, mind térplasztikák részeként, majd pedig a hagyományos műalkotások kereteit szétszakítva önállóan, a szabad térben.