ANZIX: Picasso haja

Fáy Miklós

A magyar nyelv gondosan különbséget tesz haj és szőr között, a fej felső részén található szőrzetből soha nem lehet elég, míg az egyéb testrészeken található hajhagymák szinte minden esetben túlságosan is soknak számítanak. A germán nyelvek viszont nem ennyire finnyásak, a hajat és a szőrt ugyanaz a szó jelöli angolul és németül is. Talán ez volt az oka, talán a brémai Kunsthalle kivételesen gazdag Picasso-gyűjteménye, talán a kettő együtt, súlyosbítva Picasso egész életen át tartó küszködésével a fejbőri szőrzet ritkaságával, mindenesetre a brémaiak pályázatot hirdettek. Január 31-ig várták a különböző szőrfényképeket, lábon, háton, orron, orrban (intim szőrzetek képei ki vannak zárva), és az 5 MB-os képekhez legfeljebb 1000 leütésnyi magyarázatot fogadnak el. Aztán majd jön a zsűri, és eldönti, melyek azok a képek, amelyek érdemessé válnak a kiállításra, szép, szőrtelen, vagy legalábbis faragott szőrű szobrok között. Persze, a mikor egyelőre kérdéses. De a tanulság már most is él: majmok vagyunk, legalább akkora majmok, mint Pablo Picasso. 

126 fayanzix1

Pablo Picasso és André Villers: Torbi, 1962, fototípia, pochoir, 39,8 × 29,8 cm, Kunsthalle, Bréma, ©️ Succession Picasso / VG Bild-Kunst, Bonn 2020 | André Villers: ©️ VG Bild-Kunst, Bonn 2020

 

Kunsthalle, Bréma, kunsthalle-bremen.de

 

full_001453.jpg
Picasso, Dalí, Bacon

A nagy aukciósházak hozták a formát a múlt heti modern és impresszionista árveréseken. Kisebb sikerek, kiegyensúlyozott kereskedés.

full_003158.jpg
Picasso vagy Picasso?

Ami művei szignózását illeti, Picasso igen szeszélyes volt, sokszor elfeledkezett az aktusról, az utólagos dedikálást pedig nemegyszer megtagadta.

full_000763.jpg
Picasso és a mesterek

A „Picasso” márkajelzés mindenhol működik. A spanyol mester neve tizenkétezer látogatót vonzott egy hódmezővásárhelyi kerámiatárlatra – de Párizsban is ugyanúgy az ősz szenzációjaként reklámozzák a Picasso és a mesterek című óriáskiállítást. A Grand Palais-ban megrendezett bemutató biztosra ment: az avantgárd képzőművészet legismertebb sztárja mellé még néhány tetszőleges klasszikust is odaillesztett. Egy jó adag El Greco, egy-két Monet, kevéske Renoir, csipetnyi Velazquez és persze Van Gogh. Elsőre hajánál fogva előrángatott ötletnek tűnik az öntörvényű Picassóhoz előfutárokat társítani. Hiszen a kopasz zseni éppen azzal vívta ki kortársai és a hálás utókor megbecsülését, hogy örökké képes volt a megújulásra.

full_004086.jpg
Egy nap Picassóval Egerben

Kit nem vonz a gondolat, hogy bepillantson, meglesse a nagy művészek hétköznapjait, az önfeledten szórakozó, hajdani ifjú titánokat. A Kepes Intézet időgépe a századforduló Párizsába, a Montparnasse bohém negyedébe röpíti a látogatót, hogy egy egész napot tölthessen Picasso, Modigliani, Kisling, Erik Satie és Max Jacob társaságában.

full_004929.jpg
PICASSO ÚTI FÁK

Picasso kétorrú hajadonai, hatlábú ménjei tudták volna csak eljajongani, vágtatva kinyeríteni, amit mi elviseltünk, emberek.” Ezt írja Illyés Gyula Bartók-versében, ami számomra folyamatos döbbenet, nemcsak Picasso miatt, bár nyilván nem valami nagy gondolat egy versbe belerángatni az akkoriban, 1955-ben egyértelműen a világ legnagyobbjának, legellenállóbbjának, legavantgárdabbjának és legakármilyenebbjének tartott képzőművésze nevét.