ANZIX: Térkép

Fáy Miklós

Vigasztalódjunk, amivel lehet, igazi kiállítások helyett virtuálisokkal. Ami lehet internetes képnézegetés, lehet emléktúra, összerakja az ember a fejében azokat a műtárgyakat, amelyekre emlékszik, egy nagy múzeum az agyunk, egymás mellett a sok drága kacat. Párizs, Rodin Múzeum. Minden, amire az ember még kíváncsi lehet Rodinből, most épp nincs szezonja, de azért tudott az öreg. És segített neki az idő is. Egymás mellett látható Clemenceau bronzból és agyagból. Persze, klassz a bronz is, határozott és parancsoló, de az agyag mintha a szobrászi akarat ellenére vált volna kifejezőbbé. Valaha Brigitte Bardot mondta, hogy az ember egy nap fölébred, és úgy néz ki az arca, mint Franciaország autótérképe. Clemenceau agyagfeje meg úgy néz ki, mint Európa domborzata és vizei, vonalak és különböző színek tagolják, a szemében bú és bánat. Ilyen vagy, még ha nem is tudtál róla.

126 fayanzix2

Auguste Rodin: Georges Clemenceau büsztje, 1911, gipsz, modellező agyag, 48,4 × 32,9 × 32,2 cm, Musée Rodin, Párizs © Musée Rodin

 

Musée Rodin, Párizs, collections.musee-rodin.fr

37_Topor1.jpeg
Az aranykor nem múlt el, még csak most jön

Gyűjtés a cári Oroszország végnapjaiban és gyűjtés az ötvenes évek Amerikájában - a művek felelgetnek egymásnak.

full_003302.jpg
Vedres Márk Firenzében

Itáliai nászút, az antik hagyomány újrafelfedezése – ennyi elég is volt valaha ahhoz, hogy egy szobrász gondoljon egyet és letelepedjen, mondjuk, Firenzében. Vedres Márk később kétszer is hazaköltözött, leszármazottai azonban Olaszországban élnek, az életmű bizonyos darabjait náluk lehetett fellelni, de a többi után lehetne még tovább nyomozni Firenzében, Svájcban, de akár Amerikában is.