Az Akik maradtak képviseli Magyarországot az Oscar nemzetközi film kategóriájában

Az Oscar-díjra nevező bizottság döntése értelmében Magyarországot a 2019. évi nemzetközi film kategóriában Tóth Barnabás Akik maradtak című filmje képviseli. Tóth Barnabás szinkrontolmácsokról szóló Susotázs című rövidfilm vígjátéka tavaly felkerült a 10 legjobb előszereplős alkotás közé az Oscar szűkített listájára.

 

Az Amerikai Filmakadémia szabályzata szerint a jövőre 92. alkalommal átadásra kerülő Oscar-díjakra a nemzetközi film kategóriában minden ország nevezhet egy filmet azok közül, amelyeket 2018. október 1. és 2019. szeptember 30. között mutatnak be hazai moziforgalmazásban. A Filmakadémia áprilisban változtatta meg a korábban idegennyelvű filmnek nevezett kategória elnevezését nemzetközi film kategóriára, melybe az Egyesült Államokon kívül gyártott, nem angol nyelvű, egészestés mozifilmek nevezhetők.

A hivatalos magyar Oscar nevezésről döntő szakmai testületben Fekete Ibolya filmrendező, Havas Ágnes Filmalap vezérigazgató, Kálmán András forgalmazási szakember, Kovács András Bálint egyetemi oktató, Kovács István, Török Ferenc és Sándor Pál filmrendezők vettek részt.

Tóth Barnabás Akik maradtak című filmjének világpremierje a napokban volt Kolorádóban a legendás Telluride Filmfesztiválon, ahová magyar filmek közül legutóbb a Saul fia kapott meghívást. Az amerikai Variety magazin filmkritikusa a magyar filmet „kitűnő, megrendítő alakításokkal előadott mesének” nevezte. Az Akik maradtak egy lélekemelő, könnyedséggel és melegséggel teli történet a szeretet gyógyító erejéről a második világháború utáni Budapesten. A Jászai Mari-díjas Hajduk Károly és az ígéretes tehetségű Szőke Abigél főszereplésével készült film hazai premierje szeptember 19-én a CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztivál versenyprogramjában lesz, majd szeptember 26-tól lesz országszerte látható a mozikban a Budapest Film forgalmazásában. Az Akik maradtak F. Várkonyi Zsuzsa Férfiidők lányregénye című könyve alapján készült, a forgatókönyvet Tóth Barnabás és Muhi Klára írták, az operatőr Marosi Gábor, a vágó Mógor Ágnes, a producerek Mécs Mónika és Mesterházy Ernő.

Full 005513
TOP 5 LEGJOBB FILM – Mészáros Márta szerint

A filmes toplistákat lehet imádni, lehet utálni, de az egyszer biztos, hogy a nagybetűs Képkorszakban, amikor minden „távoli ismerősünk” gépén nullahuszonnégyben fut a uTorrent és szinte bármi elérhető a neten, rendkívül hasznos lehet egy-egy ilyen válogatás. Előttünk a képözön, és nagyon nem mindegy, hogy ebben a túlkínálatban mire figyelünk. Haladhatnánk tematikusan, korszakok vagy műfajok szerint, igazából minden érdekes, a javallat most mégis Artmagazin-specifikus: kortárs képzőművészek, hivatásos képalkotók sorolják fel életük eddigi legmeghatározóbb 5 (vagy több) mozi- vagy filmélményét – és ebből nem csak az derül ki, hogy egy művész mit meg hogyan néz!
Ezúttal Mészáros Márta filmrendező és forgatókönyvíró ajánl, akinek legújabb filmjét, az
Aurora Borealis-t október 19-től vetítik a hazai mozik:

Full 005560
TOP 5 LEGJOBB FILM – Szarka Péter szerint

A filmes toplistákat lehet imádni, lehet utálni, de az egyszer biztos, hogy a nagybetűs Képkorszakban, amikor minden „távoli ismerősünk” gépén nullahuszonnégyben fut a uTorrent és szinte bármi elérhető a neten, rendkívül hasznos lehet egy-egy ilyen válogatás. Előttünk a képözön, és nagyon nem mindegy, hogy ebben a túlkínálatban mire figyelünk. Haladhatnánk tematikusan, korszakok vagy műfajok szerint, igazából minden érdekes, a javallat most mégis Artmagazin-specifikus: kortárs képzőművészek, hivatásos képalkotók sorolják fel életük eddigi legmeghatározóbb 5 (vagy több) mozi- vagy filmélményét – és ebből nem csak az derül ki, hogy egy művész mit meg hogyan néz!
Ezúttal Szarka Péter képzőművész ajánl, akinek delikát választásai elé csak annyit, hogy legújabb, Trafó Galériabeli egyéni kiállításában és a TOP5-ös listájában is megjelenik a
Szárnyas Fejvadász:

Full 006277
TOP 5 LEGJOBB FILM – Nagy András szerint

A filmes toplistákat lehet imádni, lehet utálni, de az egyszer biztos, hogy a nagybetűs Képkorszakban, amikor minden „távoli ismerősünk” gépén nullahuszonnégyben fut a uTorrent és szinte bármi elérhető a neten, rendkívül hasznos lehet egy-egy ilyen válogatás. Előttünk a képözön, és nagyon nem mindegy, hogy ebben a túlkínálatban mire figyelünk. Haladhatnánk tematikusan, korszakok vagy műfajok szerint, igazából minden érdekes, a javallat most mégis Artmagazin-specifikus: kortárs képzőművészek, hivatásos képalkotók sorolják fel életük eddigi legmeghatározóbb 5 (vagy több) mozi- vagy filmélményét – és ebből nem csak az derül ki, hogy egy művész mit meg hogyan néz! 
Ha láttuk a mágikus Bibliothéque Pascalt, a most futó Apró meséket és egyéb filmjeit, vagy a Chrono című egyéni kiállítását a Capa Központban, akkor már lehet valami sejtésünk arról, hogy Nagy András operatőr tekintete mire irányul, ha mozgó- vagy állóképről van szó.