A LACMA új képeket mutatott be a Zumthor által tervezett, ellentmondásos épület belső tereiről
Eddig tartott a várakozás, a múzeum végre bemutatta belső tereinek terveit – az eseményt több hónapos heves vita előzte meg aktivisták, építészetkritikusok, helyi érdeklődők és az intézmény vezetőinek, alkalmazottainak részvételével. A svájci építész, Peter Zumthor által tervezett új épület lényegében két táborra osztotta a LACMA látogatóit.
A 3D-s renderek bemutatásának elhúzódása a vita egyik legizzóbb pontja volt – sokan úgy vélték, hogy amikor a múzeum épülettömbjének látványtervei napvilágot láttak, akkor az épület belső szerkezete még tervben sem készült el.
Amikor az L.A. megyei felügyelőtanács 2019 áprilisában meghozta döntését, miszerint 117,5 millió dollárral támogatja az új épület megszületését, a projekt kritikusai felemelték hangjukat, hiszen a tervezés ekkori fázisában a múzeum belső tereiről szinte még semmit nem lehetett tudni. És persze nem sokat segített, hogy több építészkritikus is úgy nyilatkozott az épület külsejét ábrázoló 3D renderekről, hogy az új LACMA leginkább egy repülőtér termináljára hasonlít.
Az új épületben 110 ezer négyzetméternyi kiállítótér lesz, és a jelenlegi büdzsé ismeretében kivitelezése 650 millió dollárba fog kerülni – ez az összeg már rendelkezésre áll, ebből 125 millió dollár a megyei tanács által rendelkezésre bocsátott adófizetői pénz. A nagy összegű támogatás fényében az új épület a megye tulajdona lesz.
És hogy mit tudunk a most bemutatott belső terekről? Micheal Govan, a LACMA igazgatója úgy nyilatkozott, hogy a múzeum gyűjteménye folyamatosan változik és mozgásban van, ezért az új múzeumi terekben egy új művészettörténeti narratívát szeretnének felvázolni. Ahogyan ő mondta: a LACMA-hoz hasonló enciklopédikus szemléletű művészeti múzeumok az európai és nyugati kolonializmus termékei. A művészettörténet újragondolásának és az egyenlőségek megteremtésének egyetlen eszköze az lehet, hogyha új perspektívából vizsgálják meg gyűjteményüket, és arra nem állandó entitásként tekintenek. Így nem meglepő, hogy Zumthor terveinek egyik legfontosabb célkitűzése az volt, hogy az alaprajz olyan terek létrehozását segítse megteremteni, ahol nincsenek hierarchikus különbségek a különböző korok és stílusok művészete között.
Govan a múzeum egyik legismertebb műtárgya, Georges de La Tour Bűnbánó Magdolnája mentén mutatja be a megújuló múzeum terveit. Szerinte a látogatók ezt a műtárgyat általában francia barokk festmények társaságában láthatják. Az új LACMA épületében előfordulhat, hogy kultúrákon átívelő devóciós képek társaságában vagy éppen a műalkotáson látható fényekre fókuszáló prezentációban láthatják majd. Hogy ez mit jelent? Az állandó kiállítást folyamatosan átrendezik majd – a mikéntjén és gyakoriságán még dolgoznak a múzeum kurátorai.
Az építkezés következtében a múzeum kap majd egy 300 férőhelyes színházat is, sőt külső terei is megnövekednek majd. A jelenlegi tervek szerint az új Zumthor-épület 2024-ben nyitja majd meg kapuit – az építkezés 2023-ban ér majd véget, a stábnak így közel egy éve lesz belakni az új tereket.
És hogy miért késtek ennyit a belső tereket megmutató látványtervek? Govan állítása szerint eredetileg márciusban tervezték napvilágra hozni őket, de a koronavírus-helyzet miatt kénytelenek voltak eltolni a tervezett bemutatót.