Impozáns installáció épült egy milánói porcelánkiállításhoz

A holland Tom Postma Design stúdió tervezte a Fondazione Prada kínai export porcelánról szóló kiállításának belsőépítészeti elemeit. A kiállítóteret az előregyártott fainstallációk teszik igazán izgalmassá, amelyek valódi bársony- és aranyburkolatot kaptak.

A 2021. január 10-ig látható The Porcelain Room (A porcelánszoba) című kiállítás, amelynek kurátorai Jorge Welsh és Luísa Vinhais voltak, a kínai export porcelán történetét és örökségét tekinti át – mind Európában, mind a Közel-Keleten. Az fainstallációkon elhelyezett darabok időrendben haladnak: a 16. század elejétől egészen a 19. századig. A három teremből álló kiállítás utolsó szobája a tárlat csúcspontja, az arannyal burkolt helyiség. Nemcsak az aranyozás miatt ez a legimpozánsabb terem, hanem azért is, mert itt a kiállítás mintegy 1700 porcelánjából 1400 darab van felfüggesztve a falakon és a mennyezeten. Ezzel szemben az első két terem sokkal szolidabb, ezeknél mélybarna bársony borítja az installációkat.

A bevezető teremben találhatók az első porcelánok, amelyeket megrendelésre készítettek a portugál és spanyol ügyfelek számára a 16. és 17. században. A kiállítás egyik kurátora, Welsh szerint a világon körülbelül 150 ilyen típusú darab maradt fenn, ezek közül 53 látható itt, mély sötét háttér elé állítva és reflektorokkal megvilágítva, hogy ritkaságuk önmagáért beszélhessen.

A második szoba egy 12 méter hosszú, folyosószerű tér, amelyet mindkét oldalon vitrinek szegélyeznek. Itt elsősorban étkészletek szerepelnek, amelyeken a legkülönfélébb állatok láthatók, és gyakran zöldség- vagy gyümölcsformájúak, hogy kielégítsék az akkori nyugati ízlést. Ez az átjárószerű tér vezeti be a látogatókat az aranyterembe.

Az installáció teljes egészében fából épült, moduláris panelekkel, amelyek tárolhatók és újból felhasználhatók a jövőbeli kiállításokhoz” – mondta Paride Piccinini, a Tom Postma Design építészmérnöke. Az installációs elemek is szerepelnek az idei Dezeen-díj jelöltjei között, kiállítástervezés kategóriában.

Porcelain room prada tom postma design dezeen 2364 col 15
Porcelain room prada tom postma design dezeen 2364 col 4
Porcelain room prada tom postma design dezeen 2364 col 7

Porcelain room prada tom postma design dezeen 2364 col 8

Fotó: Delfino Sisto Legnani / a Fondazione Prada jóvoltából




Forrás: dezeen.com

full_003284.jpg
Ahol porcelánból a kerítés is...

Viktória királynőnek bazsarózsa, Ferenc Józsefnek a petrezselyem levele, a Rothschildoknak aranylánc madarak közt, Jókainak pikkelymintás kakas – kedvencek a herendi porcelánminták végeláthatatlan sorából, történetek a porcelánról 1842 óta. Egy mára már szinte anakronisztikus műfaj múltja és jövője.

full_005911.PNG
AZ ÚJ TREND A SZÉP LESZ

Koronás lemur a tálcán, rinocéroszfogas, míves tejfölösdoboz porcelánból – szellemes ötletek, egyedi megoldások és pragmatikus tervezői hozzáállás. A MOME tanárait bemutató sorozatunkban Lublóy Zoltánnal beszélgetünk az új szemléletű dizájnerképzésről, a 3D nyomtatás fetisizálásáról, az érzelmes kerámiatrendekről és az állatos nippek reneszánszáról.

full_005412.jpg
HÁROM SZÍN: KÉK

A statisztikák szerint a kék a legkedveltebb szín, ami nem is csoda, ha végiggondoljuk ránk gyakorolt pozitív hatásait. A kék békét és nyugalmat áraszt, oldja a szorongást. Ha kék szín vesz körül, lelassul a pulzusunk, csökken a testhőmérsékletünk, kevesebbet eszünk, jobban alszunk. Mindezt együttesen talán nem tapasztaljuk meg a Színekre hangolva kiállítás kék termében, de annál többet megtudhatunk a kék szín forrásáról. A kínai porcelánok jellegzetes kékjét adó kobaltról, az arannyal vetekedő értékű ultramarinról, amit évszázadokkal ezelőtt csak Mária köpenyéhez használtak a festők, vagy hogy hogyan váltotta fel a festőcsüllenget és indigót az első mesterséges színezék, a ragyogó berlini kék.

full_000760.jpg
Magyar porcelán a Fehér Házban

Az amerikai kultúra képviselői most mind az új elnöktől várják a megoldást. Obama ugyanis azt ígérte kampánykörútján, hogy a fiatal művészeknek lehetőségük lesz értékesíteni a munkáikat, emelik a nagy művészeti alapítvány forrásait, segítik a művészek egészségbiztosítását és megkönnyítik a múzeumnak való műtárgy-adományozást. A Bush-adminisztráció nem kényeztette el a művészeket, de most (utolsó pillanatban) mégis letett valamit az asztalra. Két porcelán étkészletet – több mint százmillió forint értékben. Ráadásul (részben) Magyarországról.