HAVI ARCHÍV – December
Az Artmagazinnál fontosnak tartjuk, hogy habár napjaink új cikkek írásával és gondozásával, új lapszámok összeállításával telnek, mégse feledkezzünk meg korábbi tartalmainkról – főleg, hogyha azoknak ma ugyanúgy van aktualitásuk. Íme a legfrissebb HAVI ARCHÍV, csupa decemberi történéshez és kiállításhoz kapcsolódó olvasnivalóval:
Bár a szentendrei MűvészMalomban megrendezett Pacsika Rudolf kiállítás örkormányzati rendelet alapján korábban be kellett zárjon, a tárlat katalógusát ma mutatják be, így megvásárolhatóvá vált – nem csak Szentendrén, hanem az Írók Boltjában is. A művésszel 2015-ben Joó Julianna készített interjút. „A nézők eleve nem értik, hogy miért készült ez az egész, és kutatják egy ekkora hülyeség értelmét. Ilyenkor kinyílnak és töprengenek azt hiszem, ezt nevezik kulturális asszimilációnak.”
December hatodikán jelent meg Kőhalmi Péter Erdély Miklós-monográfiája, amelynek díszbemutatója a Einspach Fine Art & Photography-ban kapott helyet. Erdély Miklós életművének csupán egy, de igen fontos és emblematikus szeletéről, nevezetesen az általa kifejleszetett fotómozaikokról Boros Géza cikkét ajánljuk. „A huszadik századi magyar művészet kiemelkedő alakja, Erdély Miklós (1928–1986) igen sokoldalú alkotó volt: építész, képzőművész, filmes, költő és teoretikus. Művészi szabadságát és megélhetését egy prózai állás tette lehetővé: burkoló részlegvezetőként dolgozott a Budapesti Építőanyagipari Kisszövetkezetnél, ahol kifejlesztette a fotómozaik technikát.”
Ehónap kilencedikéig el lehet még csípni az budapesti acb Galéria három kiállítását is. Szilvitzky Margit Dobozképek című tárlata kapcsán Forgács Éva 2009-es cikkét javasoljuk újraolvasásra, Komoróczky Tamás Ideák egy hipotetikus térben elnevezésű térinstallációjához érdekes lehet ismét elővenni Mucsi Emese 2017-ben megjelent cikkét, valamit az egészen fiatal Erményi Mátyás képeihez jó megközelítéseket tud számunkra nyújtani Laczai Veronika művészi cukiságról szóló írása.
November 27. óta tekinthető meg a Godot Kortárs Művészeti Intézetben Bukta Imre Műveljük kertjeinket! című kiállítása. Bálványos Anna 2013-ban készült, Egy kancsó tej című cikke a művész alkotói világát igyekezett minél szélesebb spektrumon bemutatni. „Az őszi szántóföld mellett pattogó pöttyös labda elég abszurd látvány, különösen, amikor a közelben gazt égető asszony először tűnik fel, a labda abbahagyja a pattogást és kissé „megijedve” a földön gurulgat. „Aggodalma” azonban felesleges, ügyet sem vet rá senki. Pedig időnként olyan magasra is felugrik, hogy kiszalad a képből, de mind hiába.”
Az ünnepi készülődés kapcsán érdemes felidézni Gerber Pál legendás ready-made karácsonyfáit és Jósvai Péter a művész alkotásairól írt esszéjét 2019-ből. „Gerber karácsonyfái annyiban talán még izgalmasabbak, hogy míg a Capmbell leveseket óriási cég reklámozta, töltötte meg kultikus jelentéssel (és teszi ezt ma is), addig a használt karácsonyfák senkinek sem a képei, csak Gerber Pál pumpált beléjük érdekességet, kultikusságot.” December 23-ig látogatható Dezső Tamás Hipotézis: Levél minden című tárlata a Nagymező utcai Capa Központban. A tárlat az emberi létezés kérdéseit a növényekkel való analógiás megfeleltetéssel igyekszik mélyebb összefüggéseiben feltárni. Az utópiák krízisei és a flóra és fauna filozófiai megközelítéséről Lépold Zsanett A holnap tegnapja és Seres Szilvia 2014-ben Gálik Györgyivel készült beszélgetését ajánljuk.