Szexklub a Secessionban
Klimt vs. Büchel
Forr a botrány a sokat látott bécsi Secession körül. Még a magyar sajtót is bejárta a hír: szexklub nyílt a bécsi szecesszió egykori központjának aranyleveles kupolája alatt. „Erkölcsi hanyatlás” – dörögték a politikusok. Az akcióért felelős kortárs művész és a múzeum vezetése örül a hírverésnek, éppen az volt a céljuk, hogy társadalmi vitát gerjesszenek. Állítólag ebből a célból kerültek a Secession termeibe a giccses szobrocskák, a pamlagok, az erotikus festmények és filmek.
A Secession épületében rejtőző Gustav Klimt-féle frízhez a turistáknak át kell verekedniük magukat egy swinger klub kellékein, a matracokon, az elfüggönyözött szeparékon, az erotikus képeken és a krómrúddal ellátott színpadon. A különös díszletek egy pár nappal ezelőtt megnyílt kiállításhoz tartoznak, amit a svájci kortárs művész, Christoph Büchel jegyez. A neves, középkorú, bázeli képzőművész pszichológiai kísérletként is felfogható, hiperrealista módon kialakított enteriőrjeiről híres. Állított már ki bombákkal és rakétákkal teli lőszerraktárat, olcsó hotelt, épületből kilógó teherautót és egy punk együttes mínusz 25 fokra lefagyasztott komplett próbatermét is.
Christoph Büchel kiállítása február 19-én nyílt meg a kortárs kiállítóteremként működő Secessionban. A svájci művész ezúttal bevonta a munkába a város másik felén található Element6 néven ismert szexklubot, ami így ideiglenesen a múzeumban működhet esténként. A Klimt által készített Beethoven-frízt rejtő terembe éjszaka nem lehet bejutni, de nap közben a klubhoz tartozó berendezési tárgyak – a heverők, a kitömött oroszlán, a trópusi növények, a szauna és a törülközők – tanúskodnak a furcsa funkcióváltásról.
A Secession szóvivője, Urte Schmitt-Ulms szerint Büchel a Beethoven-fríz 1902-es megnyitásakor kirobbant botrányt akarta megidézni. A nagy becsbe tartott szecessziós mester ugyanis a korabeli közízlést sokkoló figurákat festett a falakra, például egy meztelen terhes asszonyt, csont sovánnyá aszalódott nőket és zombiszerű allegóriákat. Az Ember életét megnehezítő démoni figurákat a kortársak „az őrület és a rögeszmék képmásai”-nak, „beteges jelenetek”-nek, „a csodálatos emberi alak szégyentelen karikatúrái”-nak és „festett pornográfia”-nak tartották. A mostani projekt – ha mást nem is – botrányt szintén kavart. Az osztrák politikusok sorra tiltakoznak, felháborodva az installáció 90,000 eurós árán.