Ezt nézd! – Barta Lajos lovacskái
Megérkezett a szeptemberi programdömping, így a hétre csupa kiállításmegnyitót ajánlunk: a Köz.kemp zárókiállítását a MŰTŐ és az 1111 által újranyitott Kende utca 1. szám alatti kiállítótérben, valamint az Óbudai Társaskör Galéria, az INDA Galéria és a Neon Galéria solo show-jait. A héten Topor Tünde osztja meg gondolatait személyes kedvencéről, a Kiscelli Múzeumban látható Barta Lajos-kiállításról.
Hétfőn 19:00-kor startol az idei Köz.kemp zárókiállítása, a Mondd azt, hogy 33. A tábor témája a vicc volt, ami során a résztvevők jellemzően a humor axiómáira, a lehetséges hatásmechanizmusokra kérdeztek rá. A kiállításon részben az Erdőbényén készült munkák, illetve azok dokumentációi, részben pedig a tábor szellemiségét továbbgondoló alkotások szerepelnek. A tárlat a MŰTŐ és a 1111 által újranyitott Kende utca 1. szám alatti galériatérben kerül megrendezésre.
Kedden 18:00-kor nyílik Szabó Ottó (azaz Robotto) solo show-ja, a Mesterséges evolúció az Óbudai Társaskör Galériában. A szobrászművész kiállítása október 6-áig látogatható, hétfő kivételével naponta 15 és 19 óra között.
Szerdán 18:00-kor az INDA Galéria is új kiállítással jelentkezik: Grace Ndiritu egyénijével, a Sweatshoppal. A tárlaton debütál a galéria új művészének installációja, egy új festmény, kollázs és textil munkákból készített, a galéria összes termére kiterjedő installációt. A projekt a modern rabszolgaság, azaz a sweatshopok és az ott készülő áruk jelenségét vizsgálja három különböző terület egymás mellé állításával.
Grace Ndiritu: Lion (2015–2018, mixed media, 12x15 cm). Forrás: facebook.com
Csütörtökön 19:00-kor nyílik Ötvös Zoltán egyéni kiállítása, a Random a Neon Galériában. A Hemrik László Random című könyvbemutatójával egybekötött kiállításmegnyitón az Ötvös Zoltán művészetére jellemző tájképek és azok különböző alakváltozásai lesznek tetten érhetőek.
Ezt nézd! EXTRA
Topor Tünde
Nem a szakmabelieknek mondom, nem rájuk vonatkozik. Bááár.... De nem értem, miért nem megy több ember a Kiscelli Múzeumba, aminek van ugyan némi elvarázsolt kastély jellege, de többnyire szuper kiállítások lephetik meg az odatévedőt. (Talán mert sehol sincs az utcákon hirdetve? Vagy mert, ha megmássza az ember a hegyet, akkor egy korty vízhez is csak a mosdó csapjából juthat? Ki tudja? Nagy Kriszta Csipkerózsika projektje Szentendrére került, pedig ide is passzolna.) Most minden esetre még szeptember 22-éig láthatóak itt az egyik legfontosabb modern magyar szobrász, Barta Lajos művei. Igaz, nem a templomtérben, hanem az első emeleti kiállítóteremben, de ha valaki meg akarja érteni, mi az összefüggés a szex, a politika és a formaképzés között, akkor ne hagyja ki a Túlélési stratégiák című válogatást. A művek minden háttérinfó nélkül is élvezhetők, de ha tudjuk, hogy a legtöbbjüket Magyarországon alkotta 1943–65 között egy 149 cm-re nőtt, zsidó, meleg, az absztraktban magára találó szobrász, akkor hihetetlen erőt is tudunk meríteni belőle. Barta Lajos a később szintén az Európai Iskolához csatlakozó Rozsda Endre barátja volt, együtt is éltek, és amikor 56-ban Rozsda disszidált, Barta egy „francia kapcsolat” segítségével utánaküldte/csempésztette a műveit. Természetesen megfigyelték (a kiállításon szereplő legmegdöbbentőbb dokumentumok azok a fotók, amiket titokban csinált róla egy titkosügynök.), ezért aztán ő 1962-ig nem kapott útlevelet, de 1965-ben gondolt egyet (65 éves volt ekkor), disszidált az NSZK-ba, és az ottani körülmények között is létrehozott egy korszaknyi művet. Egyébként a Gellért-hegyi játszótér emblematikus lovacskáit is ő csinálta, ezek kis másolata lehetne a Kiscelli Múzeum shopjának legsikeresebb darabja. Ha lenne ilyen shop.