A madridi Prado átalakítja gyűjteménye struktúráját, hogy jobban képviselve legyenek a női és az Európán kívüli művészek
Az intézmény egy új kutatási projektet is indít, ami a nemek közötti egyenlőség kérdésére fókuszál.
A madridi Museo del Prado idén átalakítja kiállítási struktúráját, kiemelt figyelmet szentelve a női művészekre. A változásokat Miguel Falomir múzeumigazgató jelentette be az intézmény sajtótájékoztatóján. Az eseményen az is elhangzott, hogy a női művészek prioritást fognak élvezni a gyűjteményi vásárlások alkalmával.
Falomir szerint a pandémia egyik „pozitív következménye”, hogy több idő jutott a művészeti gyűjteményük felülvizsgálatára. Megjegyezte azt is, hogy a múzeum kiállítóhelyei a művészet bemutatására eddig „a 19. századi történeti modellek szerint működtek”.
Az újítás első állomásaként a múzeum 19. századi gyűjteményét veszik górcső alá, s ezek a „frissítések” várhatóan idén nyáron be is fejeződnek. Ami a terv többi részét illetően – amik hatással lesznek az intézmény 18. századi európai munkákra és Goya-gyűjteményére – Falomir azt nyilatkozta, hogy még „korai meghatározni a folyamat végének pontos dátumát”.
A múzeum új céljai között szerepel még a gyűjteményben eddig nem szereplő mozgalmak, valamint az Európán kívüli országok művészetének bemutatása is. „A társadalmi kérdésekkel foglalkozó festmények, néhány kivételtől eltekintve, szinte teljesen hiányoznak a gyűjteményből” – mondta Falomir. Egy másik új terület, amire összpontosítani akarnak, a filippínó művészet, ami „nagyon releváns a múzeum szempontjából, ennek ellenére kevésbé van jelen a gyűjteményben.”
A női művészekről folytatott vita már jó ideje napirenden van a Pradóban – csakúgy, mint más rangos múzeumokban. Tavaly újra is rendeztek egy kiállítást, az Uninvited Guests (Hívatlan vendégek) címűt, ami a spanyolországi 19. és 20. századi női művészekkel foglalkozik. A kiállításon több férfi alkotó munkája is szerepelt, sőt egy festményről az is kiderült, hogy a múzeum állításával ellenben valójában nem egy nő, hanem egy férfi művész készítette. A kritikusok szerint a kiállítás ugyanúgy alárendelte a nőket, mint az az időszak, amiről szólt. „A Prado kudarcot vallott a demokrácia és a társadalmi egyenlőség szimbolikus értékeinek képviselőjeként” – olvasható abban a nyílt levélben, amit nyolc művészeti szakember írt a múzeumnak.
Falomir azt mondja, hogy az újonnan bejelentett átalakítás nem csupán a március közepéig látható kiállítás kritikáira adott válasz. „Nyilvánvaló, hogy az Uninvited Guests kapcsán tanultak hatnak a gyűjteményre, és megpróbálunk szélesebb horizontú jövőképet adni arról, hogy milyen volt a spanyolországi 19. század” – magyarázta. „Mint gyakran mondtam, ez nem csak a nemek közötti egyenlőség kérdéséről szól – bár a nőket minden bizonnyal kirekesztették a múzeum állandó gyűjteményéből és kiállításaiból.”
Forrás: news.artnet.com