Artmagazin
artmag_133_cover.jpg

Artmagazin 133

Címlapunkon különös kiállítás képe látható, az élményt, amit ad, leginkább ahhoz lehetne hasonlítani, mint amikor különleges, direkt az alkalomra megtalált helyszínen hatalmas, gyönyörű ajándékcsomagot bontogatunk, és a sok réteget lehántva egy egészen kicsi doboz marad a kezünkben. Aki ellátogat a Kiscelli Múzeum Templomterébe, eldöntheti majd, hogy ez a kis doboz számára mit rejt: rendes gyémántot egy misztikus eljegyzéshez, borostyánt benneragadt bogárral vagy valaminek a szellemét. Esetleg ezeknél sokkal profánabb dolgot. A sötétség képalkotó erejét és a tiszta ész kritikáját azonban nemcsak ott tapasztalhatja majd meg az olvasó, hanem nálunk, a 32. oldalon az amerikai koncept művész(nő) Adrian Piper 1971-es fotósorozatát nézve. Miközben annak igazságával is szembesülhet, hogy a művészek számára a hétvége tényleg ismeretlen fogalom. Értsd: akinek az a munkája, hogy különböző dolgokon gondolkozik, nem fogja tudni ezt a tevékenységét felfüggeszteni pusztán attól, hogy elérkezett a szombat. Élet és művészet összefüggésein túl összeférhetetlenségükre is láthatunk majd példát, ha nem pártoló egy közeg, vagy ha elcsúszik az időben egy alkotó ember: Szinyei Merse Pál. Megmutatva ezt a közeget történelmi adalékokkal is szolgálunk, el nem készült képről, szerencsésen megkerült szobor kétszer is balesetet szenvedett modelljéről, különböző korokban különböző lakásokba került festményekről is közölve kutatások eredményeit. Élet és művészet összefüggései a pénz szempontjából is górcső alá kerülnek. Szokásos év eleji, aukciós rekordárakról szóló cikkünk egyébként már az anyagtalan dolgok világába is megpróbál bevezetőként szolgálni. És akkor jön majd még a Nirvána is, egy kép, amin festője szinte egész életén át dolgozott, és amin épp úgy kavarognak az alakok, mint az alsóbogáti kastély mennyezetfreskóján. Ami egyébként az olvasást dicsőíti. És itt visszajutunk a címlapsztorihoz: az az építmény, amit a borítón látunk, tulajdonképpen egy hatalmas könyvtemető. Vagy könyvtárgy-kenotáfium. Mert ment-e a könyvek által a világ elébb? Szerintünk igen, úgyhogy tiszta ész kritikája ide, vírushelyzet oda, mi jó szórakozást kívánunk. És olyan foteleket az olvasáshoz, mint amit a 65. oldalon mutatunk. 

Topor Tünde


TARTALOMJEGYZÉK:

ARTANZIX

MŰKERESKEDELEM
Martos Gábor: Nem helyettesíthető sikerek, avagy a császár új ruhája.
2021 legérdekesebb nemzetközi és hazai műtárgypiaci történései

KIÁLLÍTÁS
P. Szűcs Julianna: Szinyei visszafelé. Mi lett volna, ha…
18 

KIÁLLÍTÁS
Cserna Endre: Az atlasz megtalálása.
Gerhes Gábor a Kiscelli Múzeum Templomterében
26 

BEUYS101
Zemlényi-Kovács Barnabás: Tiszta ész és fűszerszósz.
Beuys, Kant, Piper és a tiszta ész kritikái
32 

BAROKK FRESKÓ
Jernyei Kiss János: Barokk freskófestészet Magyarországon II.
Alsóbogát Dorffmaister István: A tizenkét hónap körtánca
40 

TÖRTÉNELMI KÉP
Murádin Jenő: A történelmi Unió-kép kálváriája
46 

TANULMÁNY
Kelényi Béla: Látott ön már Nirvánát?
Néhány megjegyzés Csók István egy képéhez I.
52 

GYŰJTŐK, GYŰJTEMÉNYEK
Horányi Éva: Mellékszál – avagy adalékok Szőnyi István Gyümölcsszedők című festményének történetéhez
62 

SZOBORTÖRTÉNET
Kovács Zoltán: „Amint az érzés látható formát ölt.”
Ligeti Miklós elveszettnek hitt szobra gróf Széchenyi Gézáról
68 

GUTENBERG-GALAXIS
Bordács Andrea: Mélyről könnyű magasra ugrani
Martos Gábor: Önarckép nyaklánccal. Női alkotók a műkereskedelemben
76 

ARTANZIX
Fáy Miklós
78 

ARCHÍVUM + Sztorik a múltból
80