Artmagazin
full_005973.png

Artmagazin 107

Ádámtól és Évától indulunk, David LaChapelle rendkívüli energiákat csapdába ejtő éden-fotójával bú- csúztatva a nyarat. Aztán az iskolakezdésnek megfelelően a Magyar Képzőművészeti Egyetem új rektorával készült interjú következik, hogy lássuk, merrefelé tart egy autonóm művészek képzésére hivatott intézmény. Majd a címlapsztori: a nő a szocialista reklámban, többek között Pataki Ági Fabulon-nézésével illusztrálva. Őt Kozma Lajos követi, akinek az épületeit, bútorait, könyvterveit mindenki ismeri, de mert életéről keveset tudunk, nálunk megnézhetik őt, amint nyugágyában napozik vagy pizsamában ül az íróasztalánál. Frida Kahlóról is családi történeteket olvashatnak a legkisebb húgának unokájával, Cristinával készült interjúban, illetve érdekes adalékokat egy mexikói fotós dinasztiáról. Mexikó után pedig Kína, egy jellegzetes, kulturális forradalom utáni képpel, majd Szardínia következik, élménybeszámoló az ottani néprajzi múzeumból, aminek gyűjtőkörébe a helyi kenyerek is beletartoznak, hiszen ott szinte minden eseményhez másfajta kenyeret sütnek. Perzsaszőnyegről is írunk, felfejtve régi oázis-motívumokat, majd visszatérünk Mexikóba Josef és Anni Albersszel, akik az ottani piramisok geometrikus rendszerétől inspirálódva dolgozták ki saját képi rendszereiket.

Kicsit megint hazaugrunk, csak ide a Balaton mellé, Somogytúrra, ahol a nyarakat töltötte egy, az év többi részében Párizsban dolgozó festő és családja. A róluk szóló cikkben megjelenik Clemenceau, akkori francia miniszterelnök is, aki aztán a könyvajánlóban is feltűnik, mint Monet Vízililiomainak kortárs csodálója, illetve az elhelyezésüket kiharcoló műbarát. Műbarátokkal a következő recenzióban is találkozhatunk, bár P. Szűcs Julianna végkövetkeztetései kicsit szomorú lezárását jelentik egy, még az édenkerttel kezdődő számnak, bármilyen fura volt is az az éden. Mindez nem más, mint kiűzetés a szabad művészet paradicsomából, de vigasztalásul jön még az Artmagazin Online-t ajánló oldal, ami mindenkit Palermóba irányít, a kétévenként megrendezett Manifestára, illetve ezúton is invitáljuk olvasóinkat a Design Héten évente már hagyományosan megrendezett Art Loves Design aukcióra, ami pedig kifejezetten vidám perspektívát jelenthet mindenkinek, aki műbarát.

/t.t./

 

TARTALOM 107

ARTANZIX

Kiállítás
Mucsi Emese: NINCS ÚJ A DISZKÓGÖMB ALATT
David LaChapelle Groningenben

Interjú
Szikra Renáta – Topor Tünde: A HASZNOSULÁSUNK NEM AZONNALI
Beszélgetés Radák Eszterrel, a Képzőművészeti Egyetem rektorával

Kiállítás
Lépold Zsanett: KÉNYELMESEN ÉLHET, DOLGOZNAK A GÉPEK
A nő és a szocialista reklám

Belső/Építészet
Horányi Éva: ÉPÍTÉSZ NYUGÁGYBAN ÉS RAJZASZTALNÁL
Lábjegyzetek Kozma Lajosról

Egy kép
Szilágyi Róza Tekla: ÚJSZÜLÖTT IRÓNIA
Zhao Bandi: Young Zhang

Interjú
Torma Beatrix: GYEREKKOROMBAN MÉG SZOKATLAN HANGZÁSÚ VEZETÉKNÉVNEK SZÁMÍTOTT
Beszélgetés Cristina Kahlóval

Múzeum
Winkler Nóra: SÉTA A KENYÉR-MENNYORSZÁGBAN
Etnográfiai Múzeum Szardínián

Kiállítás
Szikra Renáta: PARADICSOM-KONZERV
Kertes perzsaszőnyegek a Metropolitan Múzeumban

Tanulmány
Keserű Luca: UTAZÁS A PIRAMIS KÖZÉPPONTJA FELÉ
Josef Albers Mexikóban

Emlékhelyek
Martos Gábor: LOVAGOLT-E EGY MAGYAR FESTŐ GYERMEKE A TIGRIS HÁTÁN?
Kunffyék és Clemenceau

Gutenberg-galaxis
Topor Tünde: MADARAK A MŰTEREMBEN
Ross King: Dühödt ámulat. Claude Monet és a Vízililiomok

Gutenberg-galaxis
P. Szűcs Julianna: AZ ANGYAL A RÉSZLETEKBEN REJLIK
Zwickl András: Az úgynevezett akadémikus-iskolától kezdve a legszélsőbb túlzásig – Fejezetek a modern magyar művészet történetéből 1890–1940