KÖRKÉP – Etel Adnan és a libanoni művészek aukciós sikerei

Etel Adnan, a költőből, dráma- és regényíróból lett képzőművész november 14-én, kilencvenhat éves korában hunyt el Párizsban. Több évtizednek kellett eltelnie ahhoz, hogy a bejrúti születésű Adnan megkapja a nemzetközi elismerést, pedig az a kaliforniai tájak inspirálta színes kompozícióiért már jóval korábban kijárt volna.

Etel Adnan egyszer így nyilatkozott arról, hogyan tért át a festészetre: „Számomra az absztrakt művészet a költői kifejezéssel volt egyenértékű. Nem kellett szavakat használnom, csak színeket és vonalakat. Már nem kellett egy nyelvközpontú kultúrához tartoznom, helyette a kifejezés egy nyitottabb formáját választottam.”

Etel Adnan 1925-ben született Bejrútban görög anya és szíriai apa gyermekeként, s fiatalkorában többféle kulturális hatás is érte: francia, arab és görög nyelvi közegben nőtt fel. Elhagyta Libanont, és előbb a párizsi Sorbonne-on filozófiát tanult, majd 1955-ben az Egyesült Államokba költözött. Az USA-ban a Kaliforniai Egyetemre, a Berkeley-re és a Harvard Egyetemre is járt, majd Kaliforniában tartott művészetfilozófiai és esztétikai kurzusokat. Sausalitóban telepedett le, és harmincnégy éves korában kezdett el festészettel foglalkozni – részben azért, mert az algériai háború (1954–62) után úgy döntött, hogy nem ír többé franciául. Tulajdonképpen azért kezdett „arabul festeni” – ahogy ő mondja –, hogy tiltakozzon Franciaország algériai gyarmati uralma ellen. Idővel eltűntek munkáin a figurális elemek, s absztrakt kompozíciókban kezdett el gondolkodni. Az egyszerű, élénk színű absztrakt formákat spatulával vagy késsel applikálta az asztalra fektetett vászonra – ez a technika tömbszerű, geometrikus formákat eredményezett. Simone Fattal libanoni–amerikai festőművész szavaival élve Etel művei „ugyanazt a szerepet töltik be, mint az ősi ikonok a hitben élő emberek számára. Sugározzák és közvetítik az energiát. Úgy védenek, mint a talizmánok.”

Etel adnan dies artlyst2

Etel Adnan, forrás: artlys.com

Etel Adnan munkái jelenleg a New York-i Guggenheimben láthatók – méghozzá Kandinszkij műveivel együtt. A kiállítás egyértelműen azt a törekvést mutatja, hogy Adnant – az 1925-ben született, politikailag elkötelezett nőt, aki hetven évet szentelt életéből a legkülönbözőbb alkotói formáknak – a „történelmileg fontos” művészek sorába emeljék. A Light's New Measure (A fény új mércéje) kiállítás negyvennyolc, 1960 és 2020 között készült Adnan-művet mutat be és ad lehetőséget arra, hogy nyomon kövessük a motívumok alakulását a néhai művész vizuális nyelvében. A Tamalpais hegy több mint egy tucat kiállított munkán tűnik fel. A 70-es évek végétől, amikor a kaliforniai Sausalitóba költözött, Adnan fáradhatatlanul festette a nevezetességet, idős korában pedig – ekkor már Párizsban élt – emlékezetből dolgozott. Etel Adnan 1986-ban jegyezte fel a pillanatot, amikor ráébredt a Tamalpais hegy szerepére az életében. Egy televíziós interjú során megkérték, hogy nevezze meg a legfontosabb embert, akivel valaha találkozott, ő pedig így válaszolt: „egy hegy”. Ekkor döbbent rá, hogy a sausalitói lakásának ablakából látható téma nem csupán inspirációs forrás: egyenesen „lénye középpontjában áll”.

Eteladnan guggenheim

Fotó az Etel Adnan: Light’s New Measure című kiállításról, Solomon R. Guggenheim Museum, New York, fotó: David Heald © Solomon R. Guggenheim Foundation, 2021

A nemzetközi intézményi elismerés jelei igencsak megsokasodtak az elmúlt tíz évben: amióta 2012-ben a kasseli documentán széles körben felfigyeltek néhány festményére, a művésznek kiállításokat rendeztek többek között New Yorkban (Whitney Museum Biennale, 2014), Párizsban (Institut du Monde Arabe, 2017) és Zürichben (Zentrum Paul Klee, 2018). Ezek a kiállítások fedték fel az œuvre-t, amely eddig nem volt jelen a műkereskedelmi piacon sem – ennek eredményeképpen pedig a gyűjtők jelentős érdeklődést mutatnak a művei iránt a legutóbbi árveréseken.

Idén ősszel, október 14-én a londoni Sotheby's árverésén a piac váratlanul reagált egyik művére: a Cím nélküli (1973 körüli) 81 × 65 cm-es vászon a legmagasabb becsült érték négyszeresét hozta, és 352 800 fonttal (152,3 millió forint) új személyes aukciós rekordot ért el. Ez jelentős emelkedés a művész előző rekordjához képest, hiszen 2019. április 30-án a londoni Sotheby's aukciósházban a Cím nélkül (1960) című festménye mindössze 15 ezer fontért (6,4 millió forint) került kalapács alá. A tavaly októberben közel félmillióért elkelt mű immár az ötödik legjobb aukciós eredmény, amelyet libanoni művész valaha elért. 

Eteladnan untitled sothebys

Etel Adnan: Cím nélkül, 1973 körül, a Sotheby's jóvoltából

A közelmúltbeli, különösen a 2021-es eladások eredményei alapján elképzelhető, hogy Etel Adnan lesz a szimbóluma a libanoni művészek iránti érdeklődés fellendülésének. Ám nem Adnan az egyetlen libanoni művész, aki idén új személyes rekordot állított fel az aukciókon. Saliba Douaihy és Yvette Achkar szintén új aukciós csúcsokat ért el 2021-ben, és – Adnanhoz hasonlóan – eredményeik bekerültek a libanoni művészek által valaha elért tíz legjobb közé. 

Bár a Közel- és Közép-Kelet nemzetközi művészetének nagy része Londonban és New Yorkban cserél gazdát, Párizs is egyre inkább részt vesz a világ e területéről származó művészek, köztük a libanoniak népszerűsítésében. Október 27-én a Cornette de Saint Cyr megrendezte első, a Közel-Kelet és Észak-Afrika modern és kortárs művészetének szentelt aukcióját. Az árverés végösszege kissé gyengén alakult, mivel a tételeknek csak egyharmada talált vevőt, azonban Huguette Caland libanoni művész egyik absztrakt műve 104 ezer euróért (38 millió forint) kelt el. A 2019-ben elhunyt művésznek ez a tizedik legjobb aukciós eredménye. A Cornette de Saint Cyr csatlakozott a Piasa 2020-ban Franciaországban kezdeményezett mozgalmához, melynek első etapja egy bejrúti művészetre fókuszáló árverés volt. Ezek a specifikus régiós aukciók lehetőséget adtak a gyűjtőknek, hogy (újra)felfedezzék az olyan alkotókat, mint Samir Sayegh, Aram Jughian, Hiba Kallache, Daniel Génadry, valamint Simone Fattal (1942), Etel Adnan élettársa, akinek nemzetközi elismertsége 2019 óta – amikor munkáit a New York-i MoMA PS1-ben retrospektív kiállításon mutatták be – egyre nagyobb lendületet vesz.

Zöld a lámpa a piac felé, és a kereslet tovább növekszik: az elmúlt öt évben a libanoni művészek alkotásainak eladásai megháromszorozódtak. Ugyanez vonatkozik együttes éves aukciós forgalmukra is, amely az Artprice adatai szerint elérte a 19,6 millió dollárt (6,3 milliárd forint).

Momaps1 032919 0458

Enteriőrfotó Simone Fattal kiállításáról, MOMA PS1, fotó: Matthew Septimus © MoMA PS1

 

  

Források: artprice.com, christies.com, artnews.com, wallpaper.com

talbot.jpeg
KÖRKÉP – A Sotheby’s évfordulós aukciója

Ötvenéves a Sotheby's fotográfiai részlege, amelyet egy grandiózus árveréssel ünnepel meg az aukciósház. A jubileum alkalmából ötven ikonikus fénykép kerül kalapács alá, méghozzá a valaha élt legbefolyásosabb fotósok munkáiból.

084N09398_8FN55.jpeg
KÖRKÉP – Női aukció

A Sotheby's az első kizárólag női művészek munkáit felsorakoztató aukciójára készül. Hogy mennyire jó ötlet elkülöníteni a női alkotókat, és hogy egyáltalán van-e létjogosultsága egy szegregált értékesítésnek 2021-ben – erről megoszlanak a vélemények. Mi most értékítélet helyett megnézünk néhány művet (és alkotóját), amik bekerültek a válogatásba, illetve felvázoljuk nagy vonalakban, miért is fontos a női művészek munkásságával foglalkozni a műkereskedelemben.

saloua-raouda-choucair_fraction-module_1947-1951_colloue-abstraction_aware_women-artists_artistes-femmes-1500x1046.jpeg
KÖRKÉP – Absztrakt nők

A párizsi Pompidou nagyszabású kiállítással nyitott újra a pandémia miatti zárvatartás után: több mint száz női alkotó absztrakt művészethez való hozzájárulását mutatja be egészen az 1980-as évekig. Bár főként a kevésbé ismert alkotókra fókuszálnak – és néhány ismertebb név is bekerült a válogatásba –, mi most a kiállítás apropóján mutatunk egy listát arról, mely (nem csak absztrakt) női művészek taroltak a tavalyi év árverésein.

tjapaltjarri-tommy-lowry-two-men-dreaming-at-kuluntjarranya.jpeg
KÖRKÉP – Sivatagi kozmológia

L. John és Barbara Wilkerson eladják Tommy Lowry Tjapaltjarri-festményüket egy melbourne-i galérián keresztül, hogy ezzel finanszírozzanak egy új amerikai egyetemi programot. A program célja, hogy az ausztrál őslakos kurátorok „helyet kapjanak a globális múzeumi világ asztalnál”.

im-382775.jpeg
KÖRKÉP – Lois B. Torf grafikai gyűjteménye

Lois B. Torf bostoni mecénás és műgyűjtő 1965-ben vásárolta meg első alkotását, Shikō Munakata egy fametszetét – ekkor kezdte gyűjtői hivatását. 2020 szeptemberében, kilencvenhárom éves korában bekövetkezett halála előtt hiánypótló kollekciót állított össze, amelyben a 20. század minden egyes évtizedéből megtalálhatók méltán (el)ismert darabok, s amelyek közül jó néhányra le lehet csapni a Christie’s szeptemberi aukcióin.

Képernyőfotó 2021-09-23 - du. 5.07.42.jpg
KÖRKÉP – Francesca Woodman misztikus világa

Francesca Woodman tehetséges fotográfus volt, ám élete nagy részében ismeretlen maradt, s fotóit először csak 1986-ban, öt évvel halála után mutatták be a nagyközönségnek. Éteri, misztikus képei – a feminista fotográfia korai előfutárai – egy élettel és ötletekkel teli fiatal művészt mutatnak be, aki élvezettel fedezi fel identitását, művészi képességeit és választott médiumának lehetőségeit.

casterline-goodmangallery-elaine-de-kooning-desert-wall-cave-96-1986.jpeg
KÖRKÉP – Elaine de Kooning, aki a férje fényében festett

Az 1989-ben, hetvenévesen elhunyt New York-i festőművész rendkívüli tehetség volt: otthonosan mozgott a figurális festészet területén, miközben elkötelezte magát az absztrakt expresszionizmus iránt is. Egyszerre volt femme fatale és proto-feminista, szabad gondolkodó, író, elismert kritikus, népszerű barát és szeretett tanár – és nem utolsósorban Willem de Kooning felesége, ami nagyban rányomta bélyegét karrierjére.

chripar-2.jpeg
KÖRKÉP – Annie és Jean Dalsace gyűjteménye

Dr. Jean Dalsace és felesége, Annie Bernheim neve a legtöbb ember számára ismeretlen, de egykori párizsi otthonukat a modern építészet csodájaként tartják számon – 1932-es elkészülte óta mitikus, költői „gépezet”-ként, kultikus épületként emlegetik. Dalsace sikeres nőgyógyász volt, és gazdag feleségével együtt aktív tagja a Francia Kommunista Pártnak. Mindketten a modern művészet mecénásai is, és rajongtak a francia avantgárdért, már azelőtt is, hogy Pierre Chareau-t bízták volna meg otthonuk, a Maison de Verre tervezésével. A Christie's párizsi aukcióján kínálja eladásra gyűjteményüket: Georges Braque, Giorgio de Chirico, Max Ernst és Pablo Picasso művei mellett Chareau eddig soha nem látott bútorai is szerepelnek majd.

SeundjaRhee1.jpg
KÖRKÉP – Spirituális absztrakció, keleti ízzel

Seund Ja Rhee koreai–francia festőművész neve és munkássága sokkal inkább ismert a Távol-Keleten és Franciaországban, későbbi választott hazájában, mint a kontinens többi részén, kiváltképp a kelet-közép-európai térségben. Munkáit körülveszi valami megmagyarázhatatlan spirituális atmoszféra: nyugalom és harmónia sugárzik belőlük, ami valószínűleg a modern, letisztult forma- és színkezelésben, valamint az ősi koreai kultúra eleganciájának finom jelenlétében rejlik.

Exter-Atelier-02.jpeg
KÖRKÉP – Alekszandra Ekszter, az orosz avantgárd kulcsfigurája

Alekszandra Ekszter nemcsak a képzőművészet területén alkotott maradandót, hanem tervezőművészként és dekoratőrként a dizájn világát is meghódította – többek között konstruktivista színházi és filmes díszleteivel, jelmezeivel.