KÖRKÉP – Francesca Woodman misztikus világa

Francesca Woodman tehetséges fotográfus volt, ám élete nagy részében ismeretlen maradt, s fotóit először csak 1986-ban, öt évvel halála után mutatták be a nagyközönségnek. Éteri, misztikus képei – a feminista fotográfia korai előfutárai – egy élettel és ötletekkel teli fiatal művészt mutatnak be, aki élvezettel fedezi fel identitását, művészi képességeit és választott médiumának lehetőségeit.

Francesca Woodman amerikai fotográfus rövid pályafutása ellenére – élete huszonkét éves korában ért véget öngyilkosságával – több mint nyolcszáz cím nélküli fotót készített. Alkotásaira egyértelműen hatott a szürrealizmus és a konceptuális művészet – többek között a rendre visszatérő szimbolikus motívumok használata tanúskodik róla. Az alkotónál fontos szerep jutott a szexualitásnak és az emberi test ábrázolásának, ezért gyakran Hans Bellmer és Man Ray műveivel rokonítják munkásságát. Nagyrészt fekete-fehér fotói – önarcképei és a női testet ábrázoló munkái – olyan feminista olvasatokat is inspiráltak, amelyek Woodmant az 1970-es évekbeli kortársak mellé helyezik, mint Ana Mendieta és Hannah Wilke, és olyan művészek munkásságát vetítik előre, mint Cindy Sherman, Sarah Lucas és Nan Goldin. Woodman képein a nő egyszerre tűnik sebezhetőnek és magabiztosnak, beállításai pedig rögtönzöttnek és gondosan felépítettnek. A fotók másik jellemzője a hosszú záridő és a kettős expozíció használata: elmosódott képeinek misztikus karaktert kölcsönöz a dinamikus mozgás exponálása. 

Woodman providance rhodeisland

Francesca Woodman: Providence, Rhode Island, © a Sotheby's jóvoltából

Életében nagyrészt ismeretlen volt, fotóit először 1986-ban, öt évvel halála után, a Wellesley College egyik kiállításán mutatták be a nagyközönségnek, s azóta számos nagy intézmény szerepeltette már munkáit. A Sotheby’s szeptember 28-ai, Classic Photographs (Klasszikus fotográfiák) címet viselő New York-i aukcióján a Providence, Rhode Island című alkotására lehet licitálni. Az árverésen szereplő képet, amelyen egy fiatal lány látható egy sötét szobában, 50–70 ezer amerikai dollárra (hozzávetőleg 15–21 millió forint) becsülik. Két másik fotója is gazdát cserélhet szintén New York-ban, a Phillips október 7-ei Photographs (Fotográfiák) aukcióján: az Cím nélkül (Róma), valamint a Cím nélkül (Önarckép árnyékkal és növénnyel). Előbbi becslések szerint 40 ezer és 60 ezer (körülbelül 12–18 millió forint), míg utóbbi 25 ezer és 35 ezer dollár (hozzávetőleg 7,5–10,5 millió forint) közötti áron mozog.

Woodman 1958-ban született a coloradói Boulderben egy művészcsaládban, és tizenévesen kezdett el fotózni. Édesapja, a festő és fotográfus George adta Woodmannek az első fényképezőgépét – a pályafutása nagy részében használt Yashicát. A művész már fiatal korában megtalálta az egész munkásságát végigkísérő témát: a saját teste és a tér közötti viszonyt kezdte el vizsgálni. Tizenhárom éves volt, amikor elkészítette élete első önarcképét.

 Woodman1

Francesca Woodman: Cím nélkül (A középiskolás Francesca, Bonnet-val), 1972–1975, Robert Klein Gallery. Angyalnak lenni #1, Providence, Rhode Island, 1977, Foam Fotografiemuseum, Amszterdam

A család Olaszországban töltötte a nyarakat, és Woodman sorra fedezte fel a múzeumokat, ahol lenyűgözték a Természettudományi Múzeum relikviái és az elegáns ruhás nőket ábrázoló festmények. Vázlatfüzeteket töltött meg rajzokkal, és elkezdett naplót vezetni. A massachusettsi Andoverben, egy bentlakásos iskolában Woodman fotóórákat vett, ahol már a későbbi munkáiban megjelenő témákkal foglalkozott. Mire 1975-ben beiratkozott a Rhode Island School of Designba, Woodman már kifinomult művész volt, egy „rocksztár” (ahogy egykori iskolatársai emlékeztek vissza rá), aki fegyelmezetten és koncentráltan közelítette meg alkotói tevékenységét. Ebből az időszakból származó munkái az egyén, a nemek, a testkép, a testiség és az identitás tágabb fogalmait kérdőjelezik meg. Arra a kérdésre, hogy miért fotózta magát ilyen megszállottan, Woodman csak annyit válaszolt: „Ez kényelmi szempont – mindig elérhető vagyok.”

A hosszú expozíció, a lassú záridő és a szürrealista kompozíciók eredményeként az alakok körvonalai elhalványultak, elmosódtak a fényképeken. Woodman ezeket a képeket „szellemképek”-nek nevezte, bár a legtöbb művészettörténész ma már „angyalok” néven hivatkozik rájuk, utalva egyik legismertebb művének címére.

Woodman

Francesca Woodman: Öncsalás #1, Róma, Olaszország, 1978, Foam Fotografiemuseum, Amszterdam

Woodman a főiskola első évét Rómában töltötte, ahol gyakran látogatta a kifejezetten a szürrealistákra és munkásságukra specializálódott Libreria Maldoror könyvesboltot és galériát. Ebben az időszakban Woodman olyan szürrealista motívumokat használt fel, mint a tükrök, madarak, halak, maszkok és kesztyűk, és a tárgyakat olyan tudatosan rendezte el képein, hogy a legkisebb változtatás is felülírta volna jelentésüket. Itt, Rómában készítette a legpoétikusabb és legprovokatívabb műveit.

A RISD elvégzése után Woodman New Yorkba költözött, ahol folyamatosan küzdött a sikerért és a megélhetésért. Rövid távú munkákat vállalt titkárnőként, fotósasszisztensként és modellként. Ugyan Woodman az iskolában szupersztárnak számított, de családja és barátai egyre inkább arra lettek figyelmesek, hogy a diploma utáni nihil közepette eluralkodott rajta a depresszió. Az 1970-es évek végén a fotózás nem volt divatos médium, és munkái nem is keltettek feltűnést. Önarcképeket tartalmazó portfólióját, valamint divatfotózással kapcsolatos próbálkozásait elküldte az összes fontos New York-i kulturális magazinnak, amelyek akkor figyelemre sem méltatták (bár érzéki esztétikája később standarddá vált). Ezzel egy időben a National Endowment for the Arts elutasította ösztöndíjkérelmét.

 156844 001

Francesca Woodman: Cím nélkül (Róma), © a Phillips jóvoltából

1980 őszén Woodman egy sikertelen öngyilkosságot követően pszichiátriai kezelésben részesült, és szüleihez költözött, akik saját karrierjük előmozdítása érdekében telepedtek át New Yorkba. Az, hogy a szülei művészek voltak, a fiatal fotográfusra még nagyobb nyomást gyakorolt. Ahogy apjának mondta, minden nap legalább egy, a karrierjével kapcsolatos telefonhívást el kell intéznie. Woodman megszállottan hajszolta a sikert, még a naplója egyes részeiben is úgy fogalmazott, mintha a memoárját írná.

Alig egy évvel később, 1981. január 19-én, egy szerelmi kapcsolat végét követően Woodman a Lower East Side egyik épületének ablakából a halálba vetette magát. Nem sokkal halála előtt így ír a legjobb barátnőjének egy levelében: „Az életem ezen a ponton olyan, mint a nagyon régi kávéüledék, és inkább halnék meg fiatalon, a különféle vívmányaimat, azaz némi munkát, a veled való barátságomat és néhány más ereklyét érintetlenül hagyva hátra, mint hogy eltékozoljam ezeket az értékes dolgokat.” Woodman felborította az élet, a művészet és a halál konvencióit: fotóiban egyszerre próbálta meg eltörölni és meghatározni önmagát.

156843 001

Francesca Woodman: Cím nélkül (Önarckép árnyékkal és növénnyel), © a Phillips jóvoltából

 


 

Források: sothebys.com, phillips.com, artsy.net

magritte-christies.jpg
KÖRKÉP – Max Ernst, René Magritte és Joan Miró

A tavalyi év kihívásokkal teli légköre, az aukciósházak bevételeinek visszaesése nem adott túl sok okot a bizakodásra – azonban a 2021-es évet mégis az optimizmus lengi körül. A Christie’s két márciusra kihirdetett árverésén is jelentős érdeklődésre számítanak. Most az egyik ilyen aukciós anyag – amely a szürrealizmus nagy alakjainak műveit kínálja eladásra – három alkotásával foglalkozunk: Max Ernst, René Magritte és Joan Miró egy-egy művével.

Lee-Miller-scaled-e1611858057901-1536x1216.jpg
KÖRKÉP – Man Ray és baráti köre

Man Ray utolsó asszisztense, Lucien Treillard magángyűjteménye kerül kalapács alá március 2-án a Christie's párizsi székházában. A kollekcióban a szürrealizmus nagy mesterének tárgyai, fotói, könyvei, kéziratai és litográfiái szerepelnek, amelyek nemcsak azért érdekesek, mert betekintést engednek Man Ray munkásságába, hanem mert baráti köre is feltérképezhető általuk.

talbot.jpeg
KÖRKÉP – A Sotheby’s évfordulós aukciója

Ötvenéves a Sotheby's fotográfiai részlege, amelyet egy grandiózus árveréssel ünnepel meg az aukciósház. A jubileum alkalmából ötven ikonikus fénykép kerül kalapács alá, méghozzá a valaha élt legbefolyásosabb fotósok munkáiból.

wong_lotus.jpg
KÖRKÉP – Feltörekvő művészek aukciója

A Phillips március 3-ai árverésén fiatal, feltörekvő tehetségek műveit vonultatja fel. Az eladásra szánt alkotások között szerepelnek az autodidakta festő, Matthew Wong művei is, aki néhány éve, fiatalon hunyt el, ám rövid ideig tartó pályafutása ellenére tavaly felkerült a legkeresettebb és legnagyobb forgalmat generáló kortárs művészek listájára.

im-282282.jpeg
KÖRKÉP – Évindító aukciók

A tavalyi év káosza a művészeti piacot sem kerülte el: a gazdasági helyzet alakulása visszaszorította az eladásokat, a kiállítások mellett az aukciókat is át kellett költöztetni az online térbe. Az idei év azonban a bizakodásról szól, vásárok és árverések sorát tervezik megvalósítani az elkövetkező hónapokban. Mi is ebben bízunk, ezért útjára indítjuk új rovatunkat, amiben a műkereskedelem legfontosabb és legérdekesebb történéseit mutatjuk be – aukciós rekordokkal, méltatlanul ismeretlen művészek történeteivel vagy éppen meghökkentő adatokkal.

letan.jpg
KÖRKÉP – Egy megszállott gyűjtögető kollekciója

A héten egy különleges aukciós anyag kerül terítékre, méghozzá Pierre Le-Tan illusztrátor és díszlettervező gyűjteménye, aki – munkájához hűen – rengeteg műalkotással és tárggyal vette körbe magát párizsi lakásában.

Christo_JeanneClaude_48HowardNY-Photo-by-Wolfgang-Volz-©-The-Estate-of-Christo-V.-Javacheff-1024x698.jpg
KÖRKÉP – Christo és Jeanne-Claude gyűjteménye

Ritkán fordul elő, hogy egy legendás művészházaspár személyes gyűjteménye kerül kalapács alá. A Sotheby’s februári aukcióján Christo és Jeanne-Claude kollekciójára lehet licitálni, ami nemcsak azért érdekes, mert a két alkotó érdeklődéséről és ízléséről tanúskodik, hanem mert olyan kapcsolati szálakat is felvázol, amelyekre eddig nem derült fény.

Képernyőfotó 2021-02-04 - du. 8.55.06.jpg
KÖRKÉP – Van Gogh rajza egy ismeretlen lányról

Van Gogh rajzai sokszor háttérbe szorulnak festményei mellett, ám most a Christie’s londoni aukciójának egyik sztártétele éppen egy ilyen alkotás. A portré egy fiatal lányt ábrázol, akinek kiléte mind a mai napig ismeretlen. Most elmondjuk, mitől olyan különleges az alkotás, és miért is esélyes arra, hogy megdöntse a művész rekordját.

084N09398_8FN55.jpeg
KÖRKÉP – Női aukció

A Sotheby's az első kizárólag női művészek munkáit felsorakoztató aukciójára készül. Hogy mennyire jó ötlet elkülöníteni a női alkotókat, és hogy egyáltalán van-e létjogosultsága egy szegregált értékesítésnek 2021-ben – erről megoszlanak a vélemények. Mi most értékítélet helyett megnézünk néhány művet (és alkotóját), amik bekerültek a válogatásba, illetve felvázoljuk nagy vonalakban, miért is fontos a női művészek munkásságával foglalkozni a műkereskedelemben.

monet_sothebys.jpeg
KÖRKÉP – Monet vízililiomai

A nagy francia impresszionista festő, Claude Monet egyik kedvenc témája a vízililiom volt, amit mi sem bizonyít jobban, mint hogy kétszázötven vásznat festett kedvelt virágairól. Most egy ilyen alkotás kerül kalapács alá a Sotheby’s árverésén, amiért nem kis összegre, cirka 40–60 millió dollárra (12–18 milliárd forint) számít az aukciósház.

basquiat_christies.jpg
KÖRKÉP – A nagy Basquiat-boom

Tavaly, amikor már javában zajlott a pandémia, majdnem megdőlt Jean-Michel Basquiat saját rekordja egy több mint 100 millió dolláros vásárlással, s alig egy hónapja tarolt egy alkotása az ázsiai piacon is. Most két újabb műve kerül kalapács alá, méghozzá nem kevés összegért. Az sem kizárt, hogy újabb rekord születik...

25115530-mississippi-river-1960-1_article_2000x1769.jpeg
KÖRKÉP – Egy életre szóló barátság művész és orvos között

Yayoi Kusama az 1950-es években költözött Japánból New Yorkba, ekkor barátkozott össze dr. Teruo Hirose-zal. Az orvos, aki a művészet nagy hódolójaként gyakran pro bono kezelte művész betegeit, sokszínű gyűjteményt hozott össze praxisa során. Most egészen ritkán látható korai Kusama-művek kerültek ki a kollekcióból, amelyekre a Bonhams New York-i aukcióján lehetett licitálni.

Chruchill_koutoubia_mosque.jpeg
KÖRKÉP – Winston Churchill mint festő

A londoni Christie's árverésén kalapács alá kerülnek Winston Churchill festményei. Az egykori brit miniszterelnököt elsősorban nem festőként tartjuk számon, most azonban több festménye is előtérbe került.

saloua-raouda-choucair_fraction-module_1947-1951_colloue-abstraction_aware_women-artists_artistes-femmes-1500x1046.jpeg
KÖRKÉP – Absztrakt nők

A párizsi Pompidou nagyszabású kiállítással nyitott újra a pandémia miatti zárvatartás után: több mint száz női alkotó absztrakt művészethez való hozzájárulását mutatja be egészen az 1980-as évekig. Bár főként a kevésbé ismert alkotókra fókuszálnak – és néhány ismertebb név is bekerült a válogatásba –, mi most a kiállítás apropóján mutatunk egy listát arról, mely (nem csak absztrakt) női művészek taroltak a tavalyi év árverésein.

tjapaltjarri-tommy-lowry-two-men-dreaming-at-kuluntjarranya.jpeg
KÖRKÉP – Sivatagi kozmológia

L. John és Barbara Wilkerson eladják Tommy Lowry Tjapaltjarri-festményüket egy melbourne-i galérián keresztül, hogy ezzel finanszírozzanak egy új amerikai egyetemi programot. A program célja, hogy az ausztrál őslakos kurátorok „helyet kapjanak a globális múzeumi világ asztalnál”.

Képernyőfotó 2021-07-08 - du. 6.31.33.jpg
KÖRKÉP – A Dürer ihlette nyúltól Leonardo medvéjéig

A héten három, júliusi aukciókon szereplő mű kerül reflektorfénybe: egy nyulat ábrázoló rajz, amely szembetűnően Dürer hatása alatt született, egy tragikus sorsú skót királyné portréja, akit egy holland emigráns festő örökített meg, és egy apró, ám annál lenyűgözőbb, medvefejet ábrázoló Leonardo-rajz.

christo_arc_de_triomphe_large_7.jpeg
KÖRKÉP – Christo és a Diadalív

A Sotheby's őszi párizsi aukcióján Christo alkotásait kínálják eladásra, az értékesítés bevételét pedig a művész posztumusz monumentális párizsi projektjének, a Diadalív becsomagolásának finanszírozására fordítják.

jameschristie.jpg
KÖRKÉP – James Christie, az ékesszólás királya (1. rész)

A nyár igazi uborkaszezonnak számít az aukciós piacon: ilyenkor a legnagyobb kereskedőházak már az őszi és téli árveréseiket szervezik, készülnek az év végi hajrára. Éppen ezért most rendhagyó módon egyetlen aukciósház, a Christie’s születését járjuk körül, hogy milyen úton-módon építette ki monumentális kereskedői hálózatát James Christie, aki unalmas pénzügyi tranzakciókból showműsorrá avanzsálta az árveréseket.

gimcrack-newmarket-heath-trainer-stable-lad-jockey-223_36567.jpeg
KÖRKÉP – James Christie, az ékesszólás királya (2. rész)

A nyár igazi uborkaszezonnak számít az aukciós piacon: ilyenkor a legnagyobb kereskedőházak már az őszi és téli árveréseiket szervezik, készülnek az év végi hajrára. Éppen ezért most rendhagyó módon egyetlen aukciósház, a Christie’s születését járjuk körül, hogy milyen úton-módon építette ki monumentális kereskedői hálózatát James Christie, aki unalmas pénzügyi tranzakciókból showműsorrá avanzsálta az árveréseket.

Sothebys-Picasso-MGM-2.jpeg
KÖRKÉP – 100 millió dolláros Picasso-aukció Las Vegasban

A sztártétel, Picasso szeretőjének, Marie-Thérèse Walternek a portréja a becslések szerint 20 és 30 millió dollár közötti áron kelhet el.

im-382775.jpeg
KÖRKÉP – Lois B. Torf grafikai gyűjteménye

Lois B. Torf bostoni mecénás és műgyűjtő 1965-ben vásárolta meg első alkotását, Shikō Munakata egy fametszetét – ekkor kezdte gyűjtői hivatását. 2020 szeptemberében, kilencvenhárom éves korában bekövetkezett halála előtt hiánypótló kollekciót állított össze, amelyben a 20. század minden egyes évtizedéből megtalálhatók méltán (el)ismert darabok, s amelyek közül jó néhányra le lehet csapni a Christie’s szeptemberi aukcióin.